Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 15. máj 2024Meniny má Žofia
< sekcia Videá a prenosy TASR TV

VIDEO: Strečnianski pltníci otvorili sezónu na rieke Váh

Na snímke pltníci s návštevníkmi počas jazdy Strečnianskou úžinou po rieke Váh v úseku, ktorý meria sedem kilometrov v obci Strečno v okrese Žilina v utorok 30. apríla 2024. Foto: TASR Erika Ďurčová

Sedemkilometrová plavba trvá zhruba 50 minút a začína sa na pltisku Bariérová.

Strečno 30. apríla (TASR) - Strečnianski pltníci otvorili v utorok tohtoročnú sezónu na rieke Váh. Spustenie prevádzky okolo skál Margita a Besná a popod dva strečnianske hrady prispôsobili aktuálnym poveternostným podmienkam. Podľa Pavla Albrechta z Prvej pltníckej a raftingovej spoločnosti sú na sezónu dobre pripravení.

Sedemkilometrová plavba trvá zhruba 50 minút a začína sa na pltisku Bariérová. "Chceme ľudí osloviť, pozvať ich na spoznávanie Strečna a strečnianskej prírody týmto naším špecifickým prostriedkom, plavbou na plti. Ľudia sem prichádzajú preto, lebo vedia, že Strečno je historicky viazané na pltníctvo a nachádzajú sa tu Margita a Besná. Tie sú zdokumentované v dielach známych umelcov a spisovateľov, básnikov či maliarov," priblížil Albrecht.

Na snímke pltníci s návštevníkmi počas jazdy Strečnianskou úžinou po rieke Váh v úseku, ktorý meria sedem kilometrov v obci Strečno v okrese Žilina v utorok 30. apríla 2024.
Foto: TASR Erika Ďurčová


Zhodnotil, že zaujímavosťou pre návštevníkov sú tiež tamojšie hrady. Na sedemkilometrovom splavovanom úseku sa nachádzajú dva. "Je to dané tým, že ide o strategicky priesmyk, preto tu v minulosti postavili strážne hrady. Okrem toho sa tu nachádza krásna príroda Malej Fatry. A sila Váhu, to je niečo, čo návštevníkov môže upútať," uviedol Albrecht.

Tradíciu pltníctva v Strečnianskom prielome obnovili po šiestich desaťročiach v roku 1999. Po plavbe na pltiach môžu ľudia navštíviť ďalšie atrakcie Strečna - monument francúzskych partizánov, rozhľadňu alebo hrad.

Začiatky pltníctva siahajú do 11. storočia, najväčší rozmach zaznamenalo v 18., 19. a začiatkom 20. storočia. Nástup železničnej dopravy v rokoch 1915 až 1935 znamenal prakticky zánik pltníctva. Kolískou pltníctva na Váhu bol Liptov, splavnými tokmi na Slovensku boli Váh, Hron, Kysuca a Orava, najvýznamnejšou bola vážska pltnica. Dĺžka pltí dosahovala až 40 metrov a najväčšie z nich mohli prepraviť až 180 metrov kubických nákladu.