Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Bratislavský kraj

FTÁČNIK:Nie všetci kandidáti na predsedu BSK sa správajú transparentne

Na snímke Milan Ftáčnik Foto: TASR - Martin Baumann

Poukázal pritom na svojich súperov starostu bratislavského Nového Mesta Rudolfa Kusého (nezávislý) a poslanca Národnej rady SR Juraja Drobu (SaS).

Bratislava 11. júla (TASR) – Nie všetci kandidáti na post predsedu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) sa správajú transparentne a vyvoláva to preto pochybnosti o financovaní ich volebnej kampane. Na dnešnom brífingu to vyhlásil kandidát na šéfa BSK Milan Ftáčnik (nezávislý). Poukázal pritom na svojich súperov starostu bratislavského Nového Mesta Rudolfa Kusého (nezávislý) a poslanca Národnej rady SR Juraja Drobu (SaS). Ftáčnika znepokojuje, že obaja nemajú dodnes zriadený transparentný účet.

"Ako je možné, že Kusý nedodržiava zákon o volebnej kampani. Sľúbil, že na začiatku oficiálnej volebnej kampane zverejní finančný plán svojej kampane. Tá beží už 13. deň, ale on nezverejnil nič, ani si nesplnil zákonnú povinnosť zriadiť si transparentný účet," skonštatoval Ftáčnik. Kusého vyzval, aby povedal, koľko ho stála doterajšia kampaň.

Istú netransparetnosť vníma aj pri Drobovi. Ako priblížil, ak si kandidát, ktorého nominuje politická strana, vedie kampaň sám, musí si zriadiť transparentný účet. Naň mu môže SaS i ďalšie strany, ktoré ho podporujú, poslať finančné prostriedky. "Ak mu kampaň bude viesť SaS, tak vtedy nemusí mať zriadený transparentný účet. Podľa toho čo je však zverejnené, ale na pána Drobu nevynaložila zatiaľ ani euro," podotkol Ftáčnik. Oficiálne kampaň beží už niekoľko dní a títo dvaja kandidáti na predsedu BSK podľa neho nemajú zriadený transparentný účet, čo považuje za neprijateľné.

Ftáčnik deklaruje, že má založený transparentný účet od roku 2014. "Svoju kandidatúru som ohlásil 24. marca tohto roka a odvtedy vediem svoje príjmy a výdavky, ktoré vynakladám na volebnú kampaň na tomto transparentnom účte. Vo svojich príjmoch nepočítam s príspevkami od politických strán, ani od právnických osôb, čiže môžu pochádzať len od fyzických osôb, a to z bankového účtu," argumentuje Ftáčnik.

Pre novembrové voľby do vyšších územných celkov (VÚC) platí podľa jeho slov nový zákon o volebnej kampani, vrátane nových pravidiel financovania. Volebná kampaň sa podľa tohto zákona oficiálne začína dňom uverejnenia vyhlásenia volieb v zbierke zákonov. "Odvtedy beží oficiálna volebná kampaň. Každý nezávislý kandidát má mať zriadený na financovanie svojej kampane transparentný účet, kde každý môže vidieť príjmy a výdavky," priblížil Ftáčnik. Maximálna hodnota, ktorú môže kandidát minúť na voľby je 250.000 eur. Do tejto sumy sa počítajú aj náklady, ktoré vynaložil na svoju propagáciu 180 dní pred dňom vyhlásenia volieb, kedy robí kandidát podľa zákona takzvanú oboznamovaciu kampaň. "Ak túto propagáciu pred oficiálnou kampaňou nefinancoval z transparentného účtu, tak má oznámiť v záverečnej správe, ktorá sa predkladá ministerstvu vnútra, z akého účtu to financoval a aké tie náklady boli, ale to až 30 dní po skončení volieb," skonštatoval Ftáčnik.