Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 19. marec 2024Meniny má Jozef
< sekcia Ekonomika

Chcete ušetriť za pohonné látky? Naučte sa umeniu šoférovania

Ilustračné foto Foto: Tablet TV

Existuje mnoho činností, ktoré, ak sa správne aplikujú, znížia spotrebu auta, obmedzia zaťaženie niektorých dielov a znížia emisie.

Bratislava 23. februára (TASR) - Vždy, keď si vodič sadne za volant auta, mal by si uvedomiť, že umenie šoférovať má významný dosah na spotrebu i opotrebovanie vozidla. Tomu by mal vedieť prispôsobiť aj štýl jazdy. Existuje mnoho činností, ktoré, ak sa správne aplikujú, znížia spotrebu auta, obmedzia zaťaženie niektorých dielov a znížia emisie.

Ekonomická jazda môže byť pri dnešných cenách nezanedbateľným rozdielom na účte vodiča. "Správnou jazdou sa dá ušetriť až 25 % nákladov na palivo a o niekoľko mesiacov, v mnohých prípadoch i rokov, predĺžiť životnosť komponentov vozidiel. Keď si uvedomíme, že bežný vodič za palivo utratí 70 až 120 eur mesačne, štvrtina z toho je potom suma, za ktorý sa už oplatí šoférovať šetrne," hovorí Rudolf Staník zo spoločnosti AZ Car.

Prvým faktorom je rýchlosť. Napriek tomu, že to nemusí byť nutne pravidlom, väčšinou platí, že čím rýchlejšie automobil ide, tým väčší odpor vzniká a rovnako tak rastie spotreba paliva. Tento jav nastáva len pri rýchlosti vyššej ako približne 55 kilometrov za hodinu. Rast spotreby je však po dosiahnutí tejto rýchlosti exponenciálny – pri jazde na plný plyn je spotreba paliva o 100 % vyššia než pri trojštvrťovom využití. Ideálne pre spotrebu paliva je tiež udržiavanie konštantnej rýchlosti, pri silnej akcelerácii vzniká veľké množstvo energie, ktorá je následne v brzdách zbytočne premenená na teplo bez akéhokoľvek využitia. Preto je tiež jazda štýlom „štart-stop“ to najhoršie, čo možno v rámci šetrenia paliva urobiť.

"K udržaniu stálej rýchlosti a zvýšeniu komfortu z jazdy nám potom môže pomôcť tempomat, ktorý ale napriek všeobecnému presvedčeniu nie je výhodný za každých okolností. Profitovať z neho môžeme na rovinkách a diaľniciach, pri jazde do kopca je však jeho činnosť značne kontraproduktívna a mali by sme ho vtedy vypínať," radí Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko.

Pri spomaľovaní a zrýchľovaní je nutné dbať na plynulosť, prudká akcelerácia nielen spotrebováva nadbytočné množstvo paliva, ale obzvlášť pri nedostatočne zahriatom motore môže spôsobiť nežiaduce poškodenie. U vozidiel, ktoré už disponujú motormi so vstrekovaním, je potom ideálne tzv. brzdenie motorom. Po včasnom uvoľnení plynového pedálu nebude do motora dodávané palivo. Pomocou tejto metódy sa ušetria nielen pohonné hmoty, ale i emisie a hlavne brzdy.

Pri radení platí jednoduchý princíp – čím vyššie otáčky, tým vyššie trenie i spotreba a zároveň čím vyšší rýchlostný stupeň, tým nižšia spotreba. Chytrý vodič by sa teda mal snažiť preradiť čo možno najskôr, špeciálne na dvojku je ideálne preradiť ihneď po rozjazde. Ďalším prvkom je bezpodmienečne váha, s každými 100 kilogramami rastie spotreba o približne liter na sto kilometrov. Rovnako tak nie je dobré podceňovať aerodynamiku, prázdny strešný nosič, otvorené bočné okienko alebo doplnkový spojler, to všetko zvyšuje spotrebu rámcovo až o 10 %.

Nezanedbateľný vplyv na spotrebu má výbava vozidla, najmä klimatizácia a kúrenie. Spolu s rádiom a svetlami môžu zvýšiť spotrebu o liter, v niektorých prípadoch až o dva litre na sto kilometrov.

Mnohí vodiči zanedbávajú najmä výber vhodnej pneumatiky a ich údržbu. Nielen ich kvalita, ale i správne nahustenie umožňuje pokles odporu, ktorý vzniká pri jazde, a tým znižuje palivovú náročnosť. Rozpätie ideálneho nahustenia je určené výrobcom podľa zaťaženia vozidla. Pre minimalizáciu spotreby je ideálne držať sa na hornej hranici daného rozpätia.

Aj kvalitné palivo a olej sú podstatnou zložkou. Stoja o niečo viac, vďaka kvalitnému palivu možno výrazne zvýšiť dĺžku dojazdu a hlavne je spolu s olejom nevyhnutnou súčasťou starostlivosti o auto. V dlhodobom horizonte sa vyplatí investovať o pár eur viac do kvality, a tým predĺžiť životnosť vozidla.

Jedným zo všeobecne rozšírených zlozvykov je taktiež udržiavanie motora v behu počas státia na mieste. "Pokiaľ stojíte na mieste dlhšie ako približne 45 sekúnd, je lepšie motor vypnúť," uzatvára Krejčí.