Členovia asociácie podľa jeho slov odložili v celom minulom roku splátky úverov a lízingov pri viac ako 30.000 zmluvách, pričom išlo o klientov s angažovanosťou viac ako 1 miliarda eur.
Autor TASR
Bratislava 15. marca (TASR) – Počas minulého roka odložili členovia Asociácie lízingových spoločností (ALS) SR splátky úverov a lízingov pri viac ako 30.000 zmluvách. V niektorých odvetviach spoločnosti stále dostávajú žiadosti o odklad. Informovala o tom ALS.
Asociácia priblížila, že obstarávacia cena predmetov financovaných prostredníctvom členov ALS dosiahla počas minulého roka 2,1 miliardy eur, čo bolo medziročne o 18 % menej. Išlo o takmer 70.000 nových zmlúv s rovnakým medziročným poklesom. Z hlavných komodít mali v roku 2020 najmenší medziročný pokles financovania osobné a úžitkové automobily. O niečo horšie sa medziročne vyvíjalo financovanie strojov, zariadení a technológií. Najhlbší pokles dosiahlo financovanie nákladných vozidiel.
"Lízingové spoločnosti však v roku 2020 najmä pomáhali svojim klientom s odkladom ich splátok lízingov a úverov, a to tak pred prijatím zákonných opatrení, ako aj po ich prijatí. Približne polovica všetkých odkladov bola totiž vykonaná na základe zákonných opatrení a druhá polovica nad rámec, len na základe dohody klienta a lízingovej spoločnosti," tvrdí predseda ALS Richard Daubner.
Členovia asociácie podľa jeho slov odložili v celom minulom roku splátky úverov a lízingov pri viac ako 30.000 zmluvách, pričom išlo o klientov s angažovanosťou viac ako 1 miliarda eur. "V niektorých odvetviach slovenského hospodárstva lízingové spoločnosti ešte stále dostávajú žiadosti o odklad splátok, ide napríklad o prevádzkovateľov rekreačnej autobusovej dopravy," dodal.
Dominantným zákazníkom lízingových spoločností zostal podnikateľský sektor, ktorého podiel na novom obrate lízingových spoločností sa v roku 2020 zvýšil na 89 %. Z hľadiska finančných produktov mali klienti aj naďalej najväčší záujem o finančný a operatívny lízing, ktorých podiel na nových obchodoch lízingových spoločností tvoril dohromady až 56 %.
Obratovo najsilnejšou komoditou na lízingovom trhu zostáva financovanie osobných a úžitkových vozidiel. Nový objem financovania dosiahol počas uplynulého roka výšku 1,2 miliardy eur, čo bolo medziročne o 14 % menej. Záujem o nové vozidlá sa medziročne prepadol o 20 %, financovanie jazdených áut však pokleslo len mierne, o 1 %.
Objemovo druhou najvýznamnejšou komoditou zostalo aj počas minulého roka financovanie strojov, zariadení a technológií, ktoré medziročne stratilo 20 %, a výška obchodov tu dosiahla 480 miliónov eur. Počet nových zmlúv bol viac ako 7300, čo je v kusoch medziročne o 15 % menej. Financovanie nákladných vozidiel s novým objemom 281 miliónov eur bolo medziročne až o 32 % nižšie. Pri počte vyše 4700 zmlúv to bol v kusoch medziročný pokles o 22 %.
Vzhľadom na zvýšený rast priemerného veku registrovaných vozidiel považuje ALS za nevyhnutnú pre Slovensko dekarbonizáciu dopravy. Preto spoločne s inými zamestnávateľskými združeniami navrhuje opatrenia na zvýšenie využívania vozidiel s alternatívnym pohonom. Prvou z možností, ako zvýšiť podiel vozidiel s nízkymi emisiami, je podľa ALS využiť plán obnovy. Považuje za nevyhnutné zvýšiť atraktivitu využívania vozidiel s nízkymi emisiami priamou dotáciou na nákup vozidla a tiež daňovými a inými zvýhodneniami. Asociácia aktuálne spolu s inými združeniami pripravuje návrh daňových zvýhodnení, ktoré môžu do budúcnosti systémovo motivovať na výber ekologického, nízkoemisného vozidla.
Asociácia priblížila, že obstarávacia cena predmetov financovaných prostredníctvom členov ALS dosiahla počas minulého roka 2,1 miliardy eur, čo bolo medziročne o 18 % menej. Išlo o takmer 70.000 nových zmlúv s rovnakým medziročným poklesom. Z hlavných komodít mali v roku 2020 najmenší medziročný pokles financovania osobné a úžitkové automobily. O niečo horšie sa medziročne vyvíjalo financovanie strojov, zariadení a technológií. Najhlbší pokles dosiahlo financovanie nákladných vozidiel.
"Lízingové spoločnosti však v roku 2020 najmä pomáhali svojim klientom s odkladom ich splátok lízingov a úverov, a to tak pred prijatím zákonných opatrení, ako aj po ich prijatí. Približne polovica všetkých odkladov bola totiž vykonaná na základe zákonných opatrení a druhá polovica nad rámec, len na základe dohody klienta a lízingovej spoločnosti," tvrdí predseda ALS Richard Daubner.
Členovia asociácie podľa jeho slov odložili v celom minulom roku splátky úverov a lízingov pri viac ako 30.000 zmluvách, pričom išlo o klientov s angažovanosťou viac ako 1 miliarda eur. "V niektorých odvetviach slovenského hospodárstva lízingové spoločnosti ešte stále dostávajú žiadosti o odklad splátok, ide napríklad o prevádzkovateľov rekreačnej autobusovej dopravy," dodal.
Dominantným zákazníkom lízingových spoločností zostal podnikateľský sektor, ktorého podiel na novom obrate lízingových spoločností sa v roku 2020 zvýšil na 89 %. Z hľadiska finančných produktov mali klienti aj naďalej najväčší záujem o finančný a operatívny lízing, ktorých podiel na nových obchodoch lízingových spoločností tvoril dohromady až 56 %.
Obratovo najsilnejšou komoditou na lízingovom trhu zostáva financovanie osobných a úžitkových vozidiel. Nový objem financovania dosiahol počas uplynulého roka výšku 1,2 miliardy eur, čo bolo medziročne o 14 % menej. Záujem o nové vozidlá sa medziročne prepadol o 20 %, financovanie jazdených áut však pokleslo len mierne, o 1 %.
Objemovo druhou najvýznamnejšou komoditou zostalo aj počas minulého roka financovanie strojov, zariadení a technológií, ktoré medziročne stratilo 20 %, a výška obchodov tu dosiahla 480 miliónov eur. Počet nových zmlúv bol viac ako 7300, čo je v kusoch medziročne o 15 % menej. Financovanie nákladných vozidiel s novým objemom 281 miliónov eur bolo medziročne až o 32 % nižšie. Pri počte vyše 4700 zmlúv to bol v kusoch medziročný pokles o 22 %.
Vzhľadom na zvýšený rast priemerného veku registrovaných vozidiel považuje ALS za nevyhnutnú pre Slovensko dekarbonizáciu dopravy. Preto spoločne s inými zamestnávateľskými združeniami navrhuje opatrenia na zvýšenie využívania vozidiel s alternatívnym pohonom. Prvou z možností, ako zvýšiť podiel vozidiel s nízkymi emisiami, je podľa ALS využiť plán obnovy. Považuje za nevyhnutné zvýšiť atraktivitu využívania vozidiel s nízkymi emisiami priamou dotáciou na nákup vozidla a tiež daňovými a inými zvýhodneniami. Asociácia aktuálne spolu s inými združeniami pripravuje návrh daňových zvýhodnení, ktoré môžu do budúcnosti systémovo motivovať na výber ekologického, nízkoemisného vozidla.