Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 3. jún 2024Meniny má Karolína
< sekcia Ekonomika

Americké úrady preverujú, či bude potrebné zvolať 90 miliónov airbagov

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Spoločnosť Takata predala chybné vyvíjače Mazde, Fordu, BMW, Honde, Mercedesu a Toyote.

Detroit/Washington 22. februára (TASR) - Americké úrady preverujú, či bude potrebné zvolať ďalších 70 až 90 miliónov potenciálne nebezpečných airbagov spoločnosti Takata. To by znamenalo takmer štvornásobok doteraz zvolaných 29 miliónov airbagov, ktoré sa v USA spájajú s deviatimi úmrtiami. Informovala agentúra Reuters.

Vo vozidlách na amerických cestách sa môže nachádzať celkovo 120 miliónov vyvíjačov tlaku s nestálym dusičnanom amónnym. Počet vozidiel nie je jasný, keďže niektoré majú viac než jeden airbag a vyvíjače nemusia pochádzať od rovnakého výrobcu. Podľa údajov amerických úradov v 19 miliónoch áut, zvolaných od roka 2004, sa nachádzalo približne 24 miliónov chybných vyvíjačov od firmy Takata.

Takata v novembri minulého roka súhlasil so zaplatením pokuty 70 miliónov USD (63,09 milióna eur) a v rámci vyrovnania sa zaviazal, že do roka 2018 prestane vyrábať vyvíjače s dusičnanom amónnym. Spoločnosť prisľúbila, že do roka 2019 zistí počet vyvíjačov s touto chemikáliou alebo preukáže, že sú bezpečné. Nová masívna zvolávacia akcia by však mohla Takatu stáť miliardy dolárov a proces výmeny natiahnuť na celé roky.

Takata v rokoch 2000 až 2016 vyrobil celkovo 260 až 285 miliónov vyvíjačov tlaku s dusičnanom amónnym, väčšina z nich pochádza z mexickej továrne Monclova, ako aj z tovární v Georgii a Washingtone. Takmer polovica z nich sa použila vo vozidlách v USA. Spoločnosť ich dodala celému radu automobiliek, najväčším zákazníkom bola Honda, ktorá musela v USA zvolať viac než osem miliónov vyvíjačov.

Vyvíjače tlaku od Takaty sú potenciálne nebezpečné tým, že pri nafúknutí airbagu môžu prasknúť a vymrštiť do kabíny spŕšku ostrých kovových a plastových úlomkov, ktoré môžu zraniť a dokonca usmrtiť vodiča alebo člena posádky. Podľa interných záznamov a emailovej komunikácie, ktoré má k dispozícii agentúra Reuters, firma o problémoch vedela niekoľko rokov a trvali minimálne do roka 2014. Interné záznamy o kvalite z roka 2006 hovoria o tom, že firma predala chybné vyvíjače Mazde, Fordu, BMW, Honde, Mercedesu a Toyote.

Takata má v súčasnosti veľké problémy vyrábať nové vyvíjače tempom, akým automobilky musia zvolávať svoje vozidlá. Jeho konkurent, spoločnosť Autoliv, taktiež vyrába náhradné vyvíjače a podľa najnovších informácií ich bude vyrábať až do roka 2017, čiže o rok dlhšie, než pôvodne plánovala.

(1 EUR = 1,1096 USD)