Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Ekonomika

Neuhradené platby zákazníkov spôsobujú zvyšovanie cien aj prepúšťanie

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP/Manu Fernandez

Prieskum potvrdil, že 23 % zákazníkov na Slovensku platí za tovary a služby s omeškaním a úplne nevymožiteľné sú 4 % pohľadávok.

Bratislava 24. novembra (TASR) – Na neuhradené alebo meškajúce platby zo strany zákazníkov alebo odberateľov reagujú spoločnosti znižovaním počtu pracovníkov alebo zvyšovaním cien. Snažia sa tak o minimalizáciu rizík, píše sa v štúdii European Payment Practices (Európske platobné postupy) za rok 2017, ktorú vypracovala spoločnosť EOS.

"Mnohí ľudia neuhrádzajú svoje záväzky načas kvôli tomu, že sa sami ocitajú v nepriaznivej ekonomickej situácii. Celkom si neuvedomujú dôsledky meškajúcich platieb," upozornil konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko Michal Šoltes.

Prieskum potvrdil, že 23 % zákazníkov na Slovensku platí za tovary a služby s omeškaním a úplne nevymožiteľné sú 4 % pohľadávok. Až 26 % slovenských firiem zvyšuje ceny, aby sa vyhli potenciálnym hrozbám. Spoločnosti však reagujú aj iným spôsobom – prepúšťajú alebo zmrazujú príjem nových zamestnancov. Pre tento krok sa podľa štúdie rozhodne takmer každý štvrtý podnik na Slovensku (24 %).

Tento problém sa však týka celej Európy. Neskoré úhrady sa realizujú v 19 % prípadov a v 3 % sa nezrealizujú vôbec. Zdražovanie ako reakcia na tento jav je výraznejšia vo východnej Európe s tým, že najväčší počet firiem, ktoré v dôsledku zvyšujú ceny, je v Maďarsku (32 %). Po ňom nasledujú chorvátske podniky (30 %). V oblasti západnej Európy najviac k tomuto kroku pristupujú britské (26 %) a švajčiarske spoločnosti (24 %). V Nemecku takýmto spôsobom reagujú len 4 % firiem.

Zníženie počtu zamestnancov alebo zastavenie náboru nových ako reakcia na oneskorené a neuhradené platby je najsilnejšie v Grécku. V prieskume to uviedlo 31 % spoločností. Nasleduje Spojené kráľovstvo s 29 %, po ňom tento prístup realizovalo zhodne 27 % rumunských aj španielskych firiem. Oproti tomu v Nemecku na stavy zamestnancov siahalo len 6 % podnikov.

Prieskum, ktorý realizuje skupina EOS, analyzuje vzťahy medzi správaním spotrebiteľa pri platení, platobnými podmienkami a vplyvom peňažných tokov na európsku ekonomiku a spoločnosť. Nezávislý inštitút pre prieskum trhu Kantar TNS v ňom oslovil 3200 odborníkov zo 16 európskych krajín, z toho aj 200 firiem zo Slovenska.