Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Nové trendy vývoja áut prinášajú priestor pre najdivokejšie dizajny

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

Pekná mriežka chladiča či veľký motor sú v autonómnych elektromobiloch rovnako zbytočné ako sedadlo vodiča, volant a pedále.

Mníchov 12. novembra (TASR) - Automobiloví dizajnéri sa tešia na budúcnosť, ktorá im prináša obrovský priestor aj pre najšialenejšie predstavy a návrhy. "Pracujeme na skutočne divokých konceptoch," povedal pre agentúru DPA šéf dizajnérov Volkswagenu Michael Mauer.

Pekná mriežka chladiča či veľký motor sú v autonómnych elektromobiloch rovnako zbytočné ako sedadlo vodiča, volant a pedále. Všetko nad plechom podvozku sa zmení na ihrisko. "Nemáme žiadne hranice. Pre nás, dizajnérov, nastupujú zlaté časy," tvrdí Mauer.

V súčasnosti musia technici a dizajnéri dostať do áut čoraz viac technológií, napríklad, kamery a senzory pre asistenčné systémy alebo v hybridoch dva motory a akumulátor. "Máme pred sebou ešte dlhú cestu, kým budeme mať v aute viac miesta," hovorí šéf dizajnu Renaultu Laurens van den Acker. No dizajnéri pozerajú 20 rokov do budúcnosti a sú nadšení. Hlavný dizajnér Volva Thomas Ingenlath predpovedá revolúciu v návrhoch kabíny.

Niektoré základné piliere dizajnu zostanú zachované, napríklad, estetika a krásne línie. "Atraktívnejší produkt sa vždy bude lepšie predávať," myslí si Mauer. Pre BMW je to typický tvar mriežky chladiča, pre Volvo zas diagonálna mriežka s kruhovým logom v strede. Každý takýto detail dáva danej značke nezameniteľný výraz.

No s výnimkou týchto detailov sa autá budú výrazne líšiť. Už dnes ponúkajú LED a OLED technológie nové možnosti. Čoskoro bude možné kabínu a softvér ušiť na mieru každého zákazníka, nech by išlo o akokoľvek divoké návrhy. Podľa Mauera si jedného dňa možno klient kúpi iba podvozok a v garáži si v 3D tlačiarni vytlačí zvyšok.

Ďalším pilierom sú kvalitné materiály. Luxusné autá už nezaujmú kupcov chrómom alebo kožou, no kvalita je stále v popredí. Hlavný dizajnér BMW Adrian van Hooydonk mieni zachovať prémiovú kvalitu aj novými materiálmi, vrátane recyklovaných. "Ak je niečo žiadané, tak sa o tom nediskutuje. Jednoducho to chcem mať," cituje ho agentúra DPA. "Jedinou podmienkou je to, aby to malo vysokú kvalitu."

Musí elektromobil vyzerať inak ako dieselové alebo benzínové auto? V tejto otázke sa vyprofilovali dva smery. Jeden smer udáva Tesla, ktorá tvrdí, že ide o úplne normálne auto. Druhým smerom sa dalo BMW, podľa ktorého je elektromobil niečo úplne nové, inak funguje a preto i3 a i8 inak vyzerajú.

Automobil odráža aj životný štýl, napríklad, snahu ochrániť životné prostredie. Na druhej strane niektorí dizajnéri upozorňujú, že nie je príliš dobré preceňovať klientov. Obidva tábory sa zhodnú na jednom: keď príde nová technológia, mnohí sa ňou chcú pochváliť. No nie všetci. Van den Acker tvrdí, že elektromobil je pre množstvo zákazníkov ešte stále neobvyklý, preto je dôležité, aby "auto vyzeralo ako auto". Neskôr sa to podľa neho zmení, ale zásadné pravidlo zostane zachované: "Aj vtedy musí skrátka dobre vyzerať."

Profesor automobilového dizajnu na pforzheimskej univerzite Lutz Fügener tvrdí, že každá automobilka sa chce etablovať ako inovatívna značka, no zároveň nechce príliš vytŕčať z radu. "Nemožno zabúdať na to, že priemerný kupec nového vozidla má 53 rokov." Navyše auto patrí medzi najdrahší výdavok domácnosti a malo by prinášať radosť niekoľko rokov. "Žiadna automobilka nebude riskovať s dizajnom, pri ktorom jeho zatiaľ nepredané vozidlá na skladoch budú vyzerať staromódne," dodáva Fügener.

Dizajnéri sa preto v súčasnosti zameriavajú skôr na akýsi druh mejkapu, napríklad, modrá sa v branži etablovala ako typická ekologická farba pre elektromobily. "Len na veľtrhoch môžete vidieť úplne divotvorné vízie budúcnosti," hovorí Fügener. "Každý klient tak vie: toto smiešne UFO sa ma dnes vôbec netýka."