Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Až 85 % Slovákov používa na platenie nákupu platobnú kartu

Ilustračné foto Foto: TASR/AP/Manu Fernandez

V kamenných predajniach platia bezhotovostne dve tretiny z nich bez ohľadu na výšku platenej sumy, na platenie kartou len veľkých nákupov sa obmedzuje iba každý dvanásty.

Bratislava 20. marca (TASR) - Väčšina Slovákov používa na platenie nákupu platobnú kartu a bezkontaktne platí takmer polovica z nich. V kamenných predajniach platia bezhotovostne dve tretiny z nich bez ohľadu na výšku platenej sumy, na platenie kartou len veľkých nákupov sa obmedzuje iba každý dvanásty. Vyplynulo to z prieskumu spoločnosti MasterCard.

Platenie kartou sa tak stáva štandardom moderného nakupovania. Nielenže k tejto bezpečnej a pohodlnej metóde uhradenia nákupu prechádza stále viac obchodníkov, platobnú kartu navyše aktívne používa už 85 % Slovákov. Stále obľúbenejšie sú bezkontaktné karty, používa ich už polovica (48 %) z nich. Klasickú kartu stále používa 37 % zákazníkov, tie sú však bankami po skončení platnosti karty nahradzované bezkontaktnými. Iba 7 % Slovákov nevlastní platobnú kartu vôbec, ani nie desatinu (8 %) potom tvoria pasívni vlastníci karty, ktorí ju nepoužívajú.

Podobné výsledky priniesol prieskum aj v Českej republike, kde kartou platí 87 % ľudí, teda len o 2 % viac, ako na Slovensku. Hlavný rozdiel je v používaní bezkontaktnej karty, ktorú má sedem z desiatich Čechov (68 %).

Zatiaľ čo predtým platili kartou zákazníci v kamenných predajniach len za väčšie nákupy, dve tretiny (65 %) dnes volia bezhotovostnú platbu aj za menšie položky. Iba na platenie veľkých nákupov (v priemere nad 50 eur) používa kartu len 8 % Slovákov. Zaujímavý je postoj užívateľov k plateniu kartou s ohľadom na ich vzdelanie. Zatiaľ čo kartou platí pravidelne len polovica (55 %) ľudí bez maturity, u vysokoškolsky vzdelaných je to osem z desiatich (82 %) zákazníkov.

Prieskum uskutočnila vo februári 2016 spoločnosť GfK Czech na reprezentatívnej vzorke 1142 osôb internetovej populácie.

TASR informovala spoločnosť MasterCard.