Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Ekonomika

OSTERLOH: Česi sa nemusia báť o miesta v Škode, do Nemecka nepôjdu

Ilustračné foto Foto: Kia Motors Slovakia s.r.o.

Tí sa obávajú, že materský koncern by mohol časť výroby z Česka presunúť do Nemecka, kde nie sú jeho kapacity dostatočne vyťažené.

Praha 21. novembra (TASR) - Zamestnanci Škody Auto sa nemusia obávať, že by Volkswagen, ktorý automobilku vlastní, presunul časť výroby do Nemecka. Pre Hospodářské noviny to povedal šéf koncernových odborov Bernd Osterloh.

"Jasne hovorím. Nikto zo strany odborov by nedovolil, aby padlo rozhodnutie, ktoré by spochybnilo pracovné miesta v Škode Auto," uviedol na otázku HN. "Nechceme, aby jedna značka vyrábala menej vozidiel a mala nižšiu zamestnanosť v prospech inej značky," dodáva Osterloh. Podľa neho odborári vo Wolfsburgu úzko spolupracujú s kolegami v Mladej Boleslavi.

Tí sa obávajú, že materský koncern by mohol časť výroby z Česka presunúť do Nemecka, kde nie sú jeho kapacity dostatočne vyťažené. Na rozdiel od českej automobilky, ktorej zamestnanci nevedia, kam skôr skočiť.

České odbory preto žiadajú zvýšenie miezd. Malo by ísť o dvojciferný rast, 10 % je však podľa nich vzhľadom na veľmi dobré výsledky automobilky málo. Odborárov inšpiruje príklad bratislavského Volkswagenu, kde si zamestnanci tento rok vymohli 14-% zvýšenie miezd.

Predaj vozidiel Škoda v ostatných rokoch rastie, vlani firma predala viac než 1,1 milióna vozidiel. Milión pokorila už tretí rok po sebe. Ak tempo rastu plánuje udržať, nemá veľa možností, ako to urobiť.

Podľa člena predstavenstva Michaela Oeljeklausa, ktorý zodpovedá za výrobu a logistiku, firma nemôže zákazníkom oznámiť, že nestíha. "Riešením je, že budeme našu súčasnú kapacitu využívať namiesto piatich dní v týždni šesť," uviedol Oeljeklaus, podľa ktorého Škoda Auto nemôže vyrábať viac, ak sa pracovný týždeň nepredĺži.

Odborári v Mladej Boleslavi sú však proti takejto požiadavke. Tvrdia, že ľuďom by voľná sobota a nedeľa vyšla iba jedenkrát za 13 týždňov.

Jediným možným riešením tak zostáva presunutie časti výroby do iných, menej vyťažených závodov koncernu. Ďalšie rozširovanie výroby v Česku už neprichádza do úvahy, čo naznačil aj odborový predák Osterloh. "Nejde o to, aby sme niekomu zobrali prácu, ale musí byť spravodlivo rozdelená," tvrdí.

Na čo a kam pôjdu investície v nasledujúcich piatich rokoch, rozhodla minulý týždeň dozorná rada Volkswagenu. Na modernizáciu a rozšírenie tovární či do vývoja nových modelov chce dať okolo 70 miliárd eur.

Zo zasadania dozornej rady pre Škodu Auto vyplýva, že už v roku 2019 by mala začať v Kvasinách vyrábať hybridný model Superb dobíjaný zo zásuvky. O rok neskôr k nemu v mladoboleslavskom závode pribudne prvý model jazdiaci len na elektrinu.