Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 8. máj 2024Meniny má Ingrida
< sekcia Ekonomika

Banky budú od augusta komunikovať s exekútormi elektronicky

Budova Národnej banky Slovenska Foto: TASR/Pavel Neubauer

Pripravovanej komunikácii bánk s exekútorskými úradmi na Slovensku sa venovalo dnešné fórum v Bratislave.

Bratislava 11. februára (TASR) – Od 1. augusta budú všetky finančné inštitúcie na Slovensku povinné prijímať správy z elektronických schránok. Pripravovanej komunikácii bánk s exekútorskými úradmi na Slovensku sa venovalo dnešné fórum v Bratislave, ktoré zorganizovala spoločnosť Deloitte na Slovensku s českou spoločnosťou StringData.

"Zákon o e-Governmente predpokladá priamo, že dôjde k aktivácii elektronických schránok právnických osôb alebo napríklad aj ich organizačných zložiek a tiež fyzických osôb - podnikateľov už k augustu 2015. Účinnosť tohto zákona voči orgánom verejnej moci je však posunutá až na november 2016. V praxi komunikácia bude možná. Predpokladá sa totiž, že osoby, ktorým bola už elektronická schránka aktivovaná, budú schopné poštu prijímať, pokiaľ odosielateľ je schopný kanálmi a spôsobom predpokladaným zákonom schopný dokumenty zaslať," povedala TASR advokátka Deloitte Legal Miroslava Terem Greštiaková. Pripomenula, že už aj v súčasnosti banky a exekútori komunikujú elektronicky, zatiaľ však nie v plnom rozsahu. "Zákon o e-Governmente zavádza aj v tejto komunikácii medzi exekútormi a bankami rovnaké pravidlá ako medzi inými orgánmi verejnej moci a aj inými subjektmi, nielen bankami," doplnila Greštiaková.

Exekútori sa obracajú na banky, ak chcú vymôcť dlžné platby od ich klientov, a zisťujú, kde majú otvorené účty. "Aktuálne svoje požiadavky posielajú dvoma spôsobmi: elektronicky cez SCB portál, ktorý je platený, alebo štandardne na listinách zasielaných poštou. Od augusta bude sprístupnená ďalšia forma komunikácie, a to prostredníctvom elektronickej schránky, cez ktorú budú môcť exekútori tieto dožiadania podávať," vysvetlil projektový manažér Deloitte Peter Szekula.

Česká republika rozbehla elektronickú komunikáciu podnikateľskej sféry s verejnou správou ešte v roku 2010. Podľa Ondreja Kubelku, produktového riaditeľa spoločnosti StringData, sa mnohé veci vyriešili zavedením komunikácie prostredníctvom elektronického certifikátu.

"Firmy, vrátane bánk, sú takto schopné prihlásiť sa do dátovej schránky, vybrať z nej všetky správy a posunúť ich ďalej na spracovanie." Poukázal aj na preukazovanie pravosti dokumentov, ktoré v ČR zabezpečuje jednotný portál verejnej správy. "Pokiaľ sa firma prihlási certifikátom a pošle doklad elektronicky, tak systém je schopný aj po určitom čase potvrdiť, že doklad bol v určitom čase odoslaný. V Česku je pri elektronickom doručení dokumentov zavedená už aj fikcia doručenia. Napríklad, ak exekútor pošle banke príkaz na exekúciu, má sa za to, že desať dní potom bol doručený," doplnil Kubelka.