Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 21. máj 2024Meniny má Zina
< sekcia Ekonomika

Spory s bankami bude riešiť Asociácia bankových klientov

Ilustračné foto Foto: Andrej Galica

Cieľom asociácie však nie je len "boj" proti bankám, ale i vytvorenie systémových pravidiel rovnocenného fungovania bánk a ich klientov.

Bratislava 15. októbra (TASR) - So svojimi sťažnosťami voči bankám sa Slováci môžu oddnes obrátiť na novovzniknutú Asociáciu bankových klientov (ABK).


Za jej vznikom stojí právnik Ľubomír Čigáš a snahou asociácie bude zbierať podnety od nespokojných klientov a následne ich bezplatne zastupovať v sporoch s finančnými domami na Slovensku.

"Byť nespokojným bankovým klientom na Slovensku je naozaj náročné. Takzvané kompetentné orgány obyčajne len skonštatujú nedostatok právomocí. Ešte aj bankový ombudsman je viac výtvorom bánk ako obhajcom klientov. Jediným riešením býva súdna cesta, na ktorú klienti často nemajú odvahu, vedomosti alebo financie. Je čas s tým niečo robiť," zdôvodnil vznik ABK jej zakladateľ a predseda Ľubomír Čigáš.

Podľa jeho slov množiace sa prípady sťažností klientov naznačujú, že banky začali svoju vierohodnosť zneužívať. Poukazuje pritom na štatistiky. V roku 2011 riešil bankový ombudsman približne 1400 podnetov, z toho iba okolo 10 % bolo vyriešených v prospech klienta banky. Minulý rok podľa Čigáša evidoval bankový ombudsman nárast podnetov o takmer 11 %, pričom klienti bánk uspeli so svojim podnetom len v necelých 3,5 %.

Klienti sa budú môcť na ABK obrátiť so svojimi sťažnosťami prostredníctvom jej internetovej stránky. Cieľom asociácie však nie je len "boj" proti bankám, ale i vytvorenie systémových pravidiel rovnocenného fungovania bánk a ich klientov. "Som presvedčená, že Asociácia bankových klientov bude prínosom pre všetkých. Aj banky sa budú môcť poučiť zo svojich chýb a zlepšiť svoje služby," povedala členka predsedníctva ABK Soňa Hajdúková z Brezovice, ktorá sa tiež v minulosti márne pokúšala mimosúdne domôcť svojich práv voči banke.

Klienti slovenských bánk sa pritom už v súčasnosti môžu so svojimi sťažnosťami obrátiť na kanceláriu bankového ombudsmana, ktorú v roku 2007 zriadila Slovenská banková asociácia. Kancelária ombudsmana je presvedčená, že pre klientov slovenských bánk je dostatočne nápomocná. "Bankový ombudsman v roku 2012 reálne prešetril 123 podnetov, ktoré sa týkali bánk. Z nich kancelária bankového ombudsmana pomohla 57 vyriešiť v prospech klienta, čo znamená, že viac ako 46 % oficiálnych podnetov bolo vyriešených v prospech klienta," uviedla pre TASR právnička kancelárie bankového ombudsmana Zuzana Takácsová.