Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 22. máj 2024Meniny má Júlia a Juliána
< sekcia Ekonomika

M. Beblavý chce bezplatný prenos mobilného čísla k inému operátorovi

Miroslav Beblavý Foto: TASR/Martin Baumann

Miroslav Beblavý sa odvoláva na rozsudok Súdneho dvora EÚ, podľa ktorého má prenositeľnosť čísel odstrániť prekážky slobodnému výberu operátora a zaručiť tak rozvoj účinnej hospodárskej súťaže.

Bratislava 14. júna (TASR) – Ľudia by nemali platiť za prenos mobilného čísla k inému operátorovi. Tvrdí to nezaradený poslanec Národnej rady (NR) SR Miroslav Beblavý v návrhu novely zákona o elektronických komunikáciách, ktorý predložil na rokovanie parlamentu.

Beblavý sa odvoláva na rozsudok Súdneho dvora Európskej únie (EÚ), podľa ktorého má prenositeľnosť čísel odstrániť prekážky slobodnému výberu operátora a zaručiť tak rozvoj účinnej hospodárskej súťaže. "Ak by bol spotrebiteľ nútený zmeniť si svoje telefónne číslo, mohlo by to predstavovať vysoké náklady, najmä v súvislosti s oznámením tejto skutočnosti všetkým svojim kontaktom, alebo s úpravou rôznych vizitiek či hlavičkových papierov. Bez možnosti prenesenia čísla by bol takto vystavený tlaku zostať u pôvodného, aj keď možno menej výhodného operátora," vysvetľuje poslanec.

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ) môže záväzným rozhodnutím určiť maximálnu výšku priamych platieb za služby spojené s prenosom čísla. Takéto rozhodnutie však úrad doposiaľ nevydal a operátorom nulové poplatky zatiaľ iba odporúča. Dvaja z troch mobilných operátorov na Slovensku si za prenos čísla účtujú približne 8 eur. Výška poplatku má podľa Beblavého stúpajúcu tendenciu. "Trend v ostatných členských štátoch EÚ je pritom opačný," dodáva.

Poslanec zároveň upozorňuje, že náklady na prechod si platia operátori aj medzi sebou. Nový operátor má pôvodnému uhrádzať asi 3 eurá, ktoré majú pokryť reálne náklady s prenosom. "Odôvodňovať vyberanie poplatku od spotrebiteľa pokrytím nákladov by preto bolo zavádzaním, lebo tie pokrýva nový operátor. Rôzne bonusy za prechod, ktoré majú poplatok spotrebiteľovi údajne kompenzovať, sa týkajú len vybraných služieb, a už vôbec nie všetkých spotrebiteľov," dopĺňa Beblavý.

Výška poplatku za prenos čísla má teda podľa neho pri zohľadnení príjmov priemerných slovenských spotrebiteľov vplyv na slobodné rozhodovanie, či prejsť ku konkurencii, alebo nie. Aby sa predišlo zneužívaniu, bezplatný prenos by mohol účastník využiť najviac dvakrát za šesť mesiacov.