Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Bienkowská a Maas tlačia na Volkswagen, aby odškodnil aj klientov v EÚ

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP Photo

Nemecko vždy chránilo automobilový priemysel, ktorý je pre štát významný zdrojom príjmov z daní.

Brusel/Berlín 20. januára (TASR) - Nemecký minister spravodlivosti Heiko Maas a eurokomisárka pre vnútorný trh, priemysel a podnikanie Elžbieta Bienkowská, zvyšujú tlak na nemecký automobilový koncern Volkswagen (VW). Žiadajú, aby odškodnil európskych majiteľov dieselových áut s nelegálnym softvérom rovnako, ako majiteľov áut v USA. To zrejme ešte zvýši náklady koncernu na emisný škandál. Informovala o tom agentúra Reuters.

Volkswagenom otriasa najväčší škandál v 78-ročnej histórii automobilky. Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) vlani v septembri obvinila VW, že nainštaloval do zhruba 500.000 dieselových áut v USA, vyrobených v rokoch 2009 až 2015, softvér, ktorý počas testovania umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Volkswagen neskôr priznal, že na celom svete jazdí zhruba 11 miliónov vozidiel s týmto softvérom.

Koncern VW ponúkol americkým majiteľom áut ako gesto dobrej vôle darčekové karty a šeky v súhrnnej hodnote 1000 USD (916,84 eura). Ale v Európe plánuje iba odstrániť nelegálny softvér bez odškodného.

Bienkowská má za sebou sériu stretnutí s predstaviteľmi VW. Vo štvrtok 21. januára bude v Bruseli rokovať s riaditeľom automobilky Matthiasom Müllerom, ktorému 15. januára poslala zoznam požiadaviek. Hore v zozname je aj výzva, aby znova zvážil kompenzácie pre odhadom 8,5 milióna európskych majiteľov áut s nelegálnym softvérom.

Európska komisia môže totiž apelovať len na morálku automobilky a vyvíjať na ňu politický tlak, keďže európsky právny rámec je iný ako v USA, kde VW žalovalo americké ministerstvo spravodlivosti.

Bienkowská v liste požiadala VW o presné vyčíslenie počtu áut so zlým softvérom a technické detaily ich opráv.

Ani nemeckému ministrovi spravodlivosti sa nepáči prístup VW k európskym zákazníkom. Pred pár týždňami vyhlásil, že považuje rozdiely v správaní sa automobilky k majiteľom áut v USA a v Európe za neprijateľné.

Volkswagen si odložil na opravy áut 6,7 miliardy eur. Okrem opráv softvéru mu však hrozia žaloby a mastné pokuty. V USA čelí napríklad pokutám až do výšky 46 miliárd USD za údajné porušenie environmentálnych zákonov.

Nemecko však vždy chránilo automobilový priemysel, ktorý je pre štát významný zdrojom príjmov z daní. Experti preto očakávajú, že vláda v Berlíne sa bude snažiť minimalizovať škody, ktoré VW spôsobuje emisný škandál.