Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Budúcnosťou letiska v Bratislave môže byť prenájom či súkromný partner

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave Foto: TASR/Štefan Puškáš

Samotné letisko aj s novým vedením necháva otázky budúcnosti plne v rukách ministerstva dopravy.

Bratislava 19. februára (TASR) – Dlhodobý prenájom na desiatky rokov či vstup strategického partnera, ktorý bude investovať do infraštruktúry - to sú dve hlavné možnosti budúceho vývoja letiska v Bratislave.

Aj po zmene vedenia na Letisku M. R. Štefánika - Airport Bratislava (BTS) o nich uvažuje ministerstvo dopravy, ktorému šéfuje Ján Počiatek (Smer-SD).

"Momentálne sa pracuje s viacerými alternatívami. Dlhodobý prenájom letiska je len jednou z možností. Ďalšou možnosťou je súkromný partner, ktorý by mal záujem letisko prevádzkovať a investovať do jeho infraštruktúry," priblížil pre TASR hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Akcionári letiska, teda ministerstvo dopravy a Fond národného majetku (FNM) SR, vymenili vedenie letiska pred dvoma týždňami. Dovtedajšieho šéfa Maroša Jančulu nahradil Ivan Trhlík. Dôvodom bola podľa Kóňu nedôvera voči vedeniu, ktoré na letisko prišlo počas pôsobenia predchádzajúcej vlády Ivety Radičovej, a minister vraj nebol spokojný s výsledkami letiska za posledné obdobie.

Za minulý rok vybavilo letisko podľa aktuálnych údajov na prílete a odlete spolu 1,4 milióna cestujúcich. Oproti roku 2011 tak klesol počet pasažierov v Bratislave približne o 11 %. Premiér Robert Fico pritom po kontrolnom dni na ministerstve dopravy minulý týždeň vyzdvihol to, ako jeho vláda "vytrhla letisko zo spárov privatizéra v poslednej chvíli". Narážal tým na privatizáciu letiska, ktorú pripravovala vláda Mikuláša Dzurindu.

Podľa Fica je letisko v súčasnosti infraštruktúrne vybavené, keďže je pripravené vybaviť 5 až 6 miliónov pasažierov ročne. Zároveň sa podľa neho objavujú záujemcovia o poskytovanie leteckých služieb v Bratislave a BTS je z finančného hľadiska "na nule". "Preto nikto nemôže obviňovať vládu, že rozhodnutie spravovať letisko vlastnými silami bolo nesprávne," podotkol premiér.

Popritom beží na ministerstve dopravy aj súťaž na výber poradcu, ktorý by mal povedať, čo s letiskom. Teda, či sa vybrať cestou dlhodobého prenájmu, alebo povoliť vstup strategického partnera, či zvoliť prípadne inú stratégiu. "Všetko sú len teoretické možnosti, pričom definitívne rozhodnutie zatiaľ nepadlo. Otázky ďalšieho smerovania letiska Bratislava budú riešené v spolupráci s novými poradcami," podotkol Kóňa.

Samotné letisko aj s novým vedením necháva otázky budúcnosti plne v rukách ministerstva dopravy. "Problematika ďalšieho rozvoja bratislavského letiska je riešená v úzkej spolupráci s akcionármi, teda Fondom národného majetku SR a ministerstvom dopravy," uviedla pre TASR hovorkyňa BTS Dana Madunická.