Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Ekonomika

Budúcnosť reálnych emisných testov je stále viac ako neistá

Ilustračné foto Foto: TASR/Pavel Neubauer

Doterajšie testy v laboratóriách sú podľa názoru odborníkov príliš mierne, keďže automobilky sa na ne môžu pripraviť.

Brusel/Štrasburg 31. januára (TASR) - Nové európske pravidlá pre realistickejšie emisné testy dieselových vozidiel sú na spadnutie. O tom, či tieto predpisy sa začnú postupne zavádzať od jesene 2017, by sa mohlo rozhodnúť už v stredu 3. februára. Vtedy totiž zasadne plénum Európskeho parlamentu (EP), i keď výsledok hlasovania je stále viac ako nejasný. Informovala agentúra DPA.

Proti plánovaným veľkorysým ústupkom sa búria predovšetkým poslanci v ľavicovom tábore a medzi predstaviteľmi frakcie zelených. Podľa dohody z októbra minulého roka v prechodnom období budú môcť dieselové vozidlá vypúšťať až dvojnásobok škodlivých plynov než v laboratóriu. Európska komisia si však myslí, že aj napriek tomu ide o zlepšenie, keďže v budúcnosti sa dieselové autá budú testovať v reálnych podmienkach na ceste.

Doterajšie testy v laboratóriách sú podľa názoru odborníkov príliš mierne, keďže automobilky sa na ne môžu pripraviť. A nielen formou podvodného softvéru, ako v prípade Volkswagenu, ale aj pomocou úplne legálnych trikov. EK argumentuje, že reálne emisie tak môžu až päťnásobne presiahnuť údaje namerané v laboratóriu.

Tieto argumenty na ekologický výbor EP neurobili žiadny dojem a už v decembri plány odmietol. Otázka teraz znie, ako sa k nim postaví plénum. Podľa odborníkov prakticky nie je možné odhadnúť výsledok hlasovania. Jasné je však jedno: ak viac než polovica zo 751 poslancov bude hlasovať proti plánom, rokovania o emisných testoch sa začnú odznova.