Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Ekonomika

Česi by tento rok mali minúť v e-shopoch viac než 133 miliárd Kč

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Vďaka rekordnej vianočnej sezóne môžu e-shopy zvýšiť svoj podiel na celkových maloobchodných tržbách.

Praha 24. decembra (TASR) - Chuť Čechov míňať v internetových obchodoch neustále rastie. Zatiaľ čo vlani si cez internet nakúpili tovar a služby za 115 miliárd Kč (4,45 miliardy eur), tento rok by za ne mali dať viac než 133 miliárd Kč (5,14 miliardy eur). K rekordným tržbám predajcov prispieva najmä vianočná sezóna, ktorú začína novembrová výpredajová akcia "Čierny piatok," a ktorá trvá do Štedrého dňa. Pre e-shopy ide o najdôležitejšie obdobie roka, a to tohtoročné je podľa nich nadštandardné.

Ako uviedol server iHNED.cz, tri dni po sebe, od 10. do 12. decembra, minuli Česi na internete 1 miliardu Kč. Očakávaný takmer 16-percentný medziročný rast obratu českého elektronického obchodu by sa tak mohol ešte zvýšiť, uviedol Jan Vetyška, šéf Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK), ktorá sleduje trh.

Vďaka rekordnej vianočnej sezóne môžu e-shopy zvýšiť svoj podiel na celkových maloobchodných tržbách. Doteraz sa očakávalo, že to bude 11 %. "Celá česká ekonomika sa dvíha, a s tým ide ruka v ruke aj rast internetových obchodov. Keď sa pozrieme na vyspelé ekonomiky, tak máme ešte stále kam rásť," povedal Tomáš Braverman, šéf internetového porovnávača cien Heureka.

Pohodlie pri nákupe na internete, ale aj výhodné ponuky, flexibilita v dodávkach alebo zaujímavý tovar, ktorý inde nie je, lákajú do e-shopov stále viac ľudí. Podľa údajov Českého štatistického úradu si cez internet nakúpilo v poslednom roku 4,7 milióna Čechov, o rok skôr to bolo 4,5 milióna.

Najväčší záujem v rámci tohtoročného online nakupovania je o tovar bežnej spotreby, ako je drogéria, kozmetika alebo potraviny. "Je to rýchle a, navyše, práve pred Vianocami zákazníci oceňujú pohodlie, ktoré ponúka. Nemusia sa tlačiť v nákupných centrách a čakať v radoch pri pokladniach," povedal Braverman.

Dodal, že napríklad záujem o online nákup potravín sa zvýšil medziročne zhruba o 52 %. Na obrate obchodov sa ale stále najviac podieľajú elektronika a oblečenie. (1 EUR = 25,855 CZK)