Novela by mala zabrániť zneužívaniu dôvery a zraniteľnosti spotrebiteľov, najmä seniorov, zo strany neserióznych podnikateľov.
Autor TASR
Praha 15. januára (TASR) - Česká obchodná inšpekcia (ČOI) má od dnešného dňa širšie právomoci v súvislosti s organizáciou predvádzacích a predajných akcií.
Dnešným dňom totiž nadobudla účinnosť novela zákona o ochrane spotrebiteľa. Predajcovia a organizátori musia teraz inšpekcii hlásiť miesto a dátum konania akcií 10 dní vopred. Zároveň musia uviesť, aký tovar na nich budú ponúkať. Informoval o tom server iDNES.cz.
Končia sa tak letáky, ktoré lákajú na výlety, obedy v reštaurácii a darčeky. Po novom sa v nich môže uviesť iba to, že pôjde o ponuku napríklad hrncov a diek. Za porušenie zákona hrozí predajcovi pokuta až 5 miliónov Kč (182.422 eur). Už od 1. januára začal okrem toho platiť nový systém kontroly, ktorý pracovníkom Českej obchodnej inšpekcie umožňuje robiť audio- a videozáznamy z predvádzacích akcií a potom ich ako dôkaz používať na súde.
Novela by mala zabrániť zneužívaniu dôvery a zraniteľnosti spotrebiteľov, najmä seniorov, zo strany neserióznych podnikateľov, ktorí sú známi pod prezývkou "šmejdi". Rovnomenný dokument režisérky Silvie Dymákovej, ktorý na nekalé praktiky obchodníkov upozornil a vyvolal obrovskú odozvu, mal premiéru minulý rok v apríli.
Novozvolená Poslanecká snemovňa schválila novelu na ochranu spotrebiteľov minulý rok v decembri ako vôbec prvý zákon. Hlasovanie o zákone bolo jednomyseľné, za hlasovalo 184 poslancov zo všetkých siedmich strán zastúpených v dolnej komore parlamentu. Petíciu proti "šmejdom," ktorá doputovala do Snemovne, predtým podpísalo viac než 180.000 ľudí.
ČOI kontroluje predvádzacie akcie od roku 2009. Odvtedy sa počet kontrol zhruba zdvojnásobil. V roku 2012 inšpektori zistili určité pochybenia v 72 % z celkovo 281 kontrolovaných prípadov. Minulý rok za osem mesiacov skontrolovali 267 akcií a pochybenie odhalili pri 74 % z nich.
Dnešným dňom totiž nadobudla účinnosť novela zákona o ochrane spotrebiteľa. Predajcovia a organizátori musia teraz inšpekcii hlásiť miesto a dátum konania akcií 10 dní vopred. Zároveň musia uviesť, aký tovar na nich budú ponúkať. Informoval o tom server iDNES.cz.
Končia sa tak letáky, ktoré lákajú na výlety, obedy v reštaurácii a darčeky. Po novom sa v nich môže uviesť iba to, že pôjde o ponuku napríklad hrncov a diek. Za porušenie zákona hrozí predajcovi pokuta až 5 miliónov Kč (182.422 eur). Už od 1. januára začal okrem toho platiť nový systém kontroly, ktorý pracovníkom Českej obchodnej inšpekcie umožňuje robiť audio- a videozáznamy z predvádzacích akcií a potom ich ako dôkaz používať na súde.
Novela by mala zabrániť zneužívaniu dôvery a zraniteľnosti spotrebiteľov, najmä seniorov, zo strany neserióznych podnikateľov, ktorí sú známi pod prezývkou "šmejdi". Rovnomenný dokument režisérky Silvie Dymákovej, ktorý na nekalé praktiky obchodníkov upozornil a vyvolal obrovskú odozvu, mal premiéru minulý rok v apríli.
Novozvolená Poslanecká snemovňa schválila novelu na ochranu spotrebiteľov minulý rok v decembri ako vôbec prvý zákon. Hlasovanie o zákone bolo jednomyseľné, za hlasovalo 184 poslancov zo všetkých siedmich strán zastúpených v dolnej komore parlamentu. Petíciu proti "šmejdom," ktorá doputovala do Snemovne, predtým podpísalo viac než 180.000 ľudí.
ČOI kontroluje predvádzacie akcie od roku 2009. Odvtedy sa počet kontrol zhruba zdvojnásobil. V roku 2012 inšpektori zistili určité pochybenia v 72 % z celkovo 281 kontrolovaných prípadov. Minulý rok za osem mesiacov skontrolovali 267 akcií a pochybenie odhalili pri 74 % z nich.