Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Česmad: Aj Rakúsko zaviedlo minimálnu mzdu pre zahraničných dopravcov

Ilustračné foto. Foto: TASR/František Iván

Považujem to za dehonestáciu základných princípov EÚ, čím myslím najmä voľný pohyb tovaru, osôb a služieb, zdôraznil prezident združenia Pavol Jančovič.

Bratislava 18. januára (TASR) - Rakúsko, ako ďalšia krajina, zaviedlo zákon o minimálnej mzde, ktorý sa uplatňuje aj na vodičov v medzinárodnej cestnej doprave. Upozornilo na to Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia.

Podľa združenia začali tieto zmeny platiť začiatkom tohto roka, podmienky vyplývajúce zo zákona o minimálnej mzde sa tak začali týkať aj dopravných spoločností a vodičov, ktorí prepravujú tovar či osoby do alebo z Rakúska. A teda netýkajú sa len kabotážnej dopravy, čiže dopravy medzi jednotlivými mestami v danom štáte, ako to fungovalo doteraz.

"Považujem to za dehonestáciu základných princípov EÚ, čím myslím najmä voľný pohyb tovaru, osôb a služieb. Práve najsilnejšie krajiny EÚ, ako sú Nemecko, Francúzsko a Rakúsko by mali nad dodržovaním zásad a princípov Únie držať ochrannú ruku," zdôraznil prezident združenia Pavol Jančovič.

Všetci dopravcovia by podľa neho radi zaplatili svojich vodičov, ale v takom prípade očakávajú a žiadajú, aby aj ich nemecké, francúzske či rakúske spoločnosti platili tak, ako platia domácich dopravcov.

"Tento krok považujú zástupcovia združenia Česmad Slovakia a jeho takmer 900 členských dopravných spoločností za plán, ako zamedziť dopravcom z iných krajín prepravné výkony v Rakúsku," dodal Andrej Fekete z Česmadu. Zo zákona podľa neho vyplýva, že slovenskému vodičovi pracujúcemu pre slovenskú dopravnú spoločnosť musí byť za výkon práce na rakúskom území vyplácaná tamojšia minimálna mzda, ktorá je v súčasnosti neporovnateľne vyššia ako na Slovensku.

"Chybné je aj celkové nastavenie tohto systému, ktorý neberie do úvahy systém cestovných náhrad vyplácaných vodičom v slovenských dopravných spoločnostiach," dodal Fekete. Vďaka týmto "diétam" totiž podľa neho býva príjem vodiča často vyšší, ako by bol na základe vyplácania rakúskej minimálnej mzdy.

Okrem toho, podľa Česmadu tri týždne po uvedení zákona do platnosti zostáva veľa otázok nezodpovedaných a rakúske úrady nereagujú na vzniknuté problémy. "Dopravca je pred uskutočnením prepravy na územie Rakúska povinný vyplniť zložitý formulár oznámenia o vyslaní pracovníka, ktorý však ešte nie je prispôsobený na oblasť cestnej dopravy a vyplnenie formulára sa tak stáva takmer nesplniteľnou úlohou," opísalo združenie. Dostupný je iba jednorazový formulár a chýba taký, ktorý by platil na dlhší časový úsek.

"Dopravná spoločnosť, tak musí pred každou cestou zaregistrovať nanovo každého svojho vodiča. Ak si uvedomíme, že dopravca s viacerými vozidlami môže denne urobiť niekoľko prepráv z alebo do Rakúska, zistíme, že väčšinu pracovného času zamestnanci spoločnosti strávia vypĺňaním tohto formulára," vysvetlil generálny tajomník združenia Pavol Reich.

Rakúske orgány tiež podľa neho od vodiča vyžadujú aj pracovnú zmluvu, doklady o mzde či formulár A1 zo Sociálnej poisťovne, ktorý dokazuje vyplácanie sociálneho a zdravotného poistenia na Slovensku. "Všetky tieto dokumenty však musia byť preložené do nemčiny. Napriek tomu formulár A1 Sociálna poisťovňa odmieta vydávať v nemčine, čo dopravné spoločnosti stavia do bezvýchodiskovej pozície," priblížil Fekete. Česmad sa preto s týmito problémami obrátil aj na Slovenské veľvyslanectvo v Rakúsku a žiada ich o spoluprácu pri riešení týchto problémov, pretože dopravným spoločnostiam hrozia sankcie vo výške od 500 do 5000 eur.

Zároveň chce Česmad v spolupráci s ostatnými európskymi združeniami dopravcov a s Medzinárodnou úniou cestnej dopravy vyvíjať ďalšie kroky, aby aspoň do vyriešenia všetkých problémov rakúska strana zaviedla na platnosť zákona moratórium.