Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Ekonomika

Česmad víta návrh na zníženie veku na získanie vodičáku C a D

Ilustračné foto. Foto: TASR - Martin Baumann

Na slovenskom trhu ročne chýba, respektíve je dopyt po približne 1900 vodičoch nákladných vozidiel a 500 vodičoch autobusov, vysvetlil generálny tajomník združenia Pavol Reich.

Bratislava 5. marca (TASR) – Zníženie spodnej hranice veku pre žiadateľov o vodičské preukazy na nákladné autá či autobusy by mohlo pomôcť pri súčasnom kritickom nedostatku profesionálnych vodičov. Myslí si to Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia.

"Na slovenskom trhu ročne chýba, respektíve je dopyt po približne 1900 vodičoch nákladných vozidiel a 500 vodičoch autobusov," vysvetlil generálny tajomník združenia Pavol Reich.

Situáciu by tak podľa neho mohol zlepšiť návrh na zníženie veku pre zisk vodičského oprávnenia skupiny C a D. Pripravil ho v novele zákona o cestnej premávke poslanec vládneho Smeru-SD Jozef Buček a právnu normu predložil na rokovanie Národnej rady (NR) SR. Tá by sa ňou mala zaoberať na nadchádzajúcej schôdzi, ktorá má naplánovaný začiatok na 21. marca.

Podľa novely by sa mal znížiť stanovený vek žiadateľov o vodičské oprávnenie skupiny C a CE na 18 rokov zo súčasných 21 rokov. A pri vodičskom oprávnení skupiny D a DE by mal klesnúť na 21 rokov zo súčasných 24 rokov.



Takéto hodnoty už podľa Česmadu platili na Slovensku do roku 2013. "Zníženie hraničného veku by mohlo k tomuto povolaniu prilákať množstvo absolventov stredných škôl, ktorí sa práve po štúdiu rozhodujú o výbere povolania," dodal Reich. Kým súčasné nastavenie legislatívy podľa neho vytvára pre možných záujemcov z radu stredoškolských absolventov hluché trojročné alebo šesťročné obdobie, úprava by vytvorila plynulý prechod.

Okrem toho sú v novele podľa združenia upravené podmienky tak, že aj keď mladí žiadatelia získajú vodičský preukaz týchto skupín, musia získať aj základnú kvalifikáciu v podobe kvalifikačnej karty vodiča. Okrem všetkých takto získaných vedomostí a skúseností, bude môcť mladý profesionál jazdiť len na vnútroštátnej preprave v rámci Slovenska.

Podľa Česmadu sa vďaka takto stanoveným podmienkam nie je potrebné obávať, že za volant nákladného auta alebo autobusu si sadne človek, ktorý nemá adekvátne vedomosti, schopnosti či psychologické predpoklady k vykonávaniu tohto povolania. "Mladí vodiči takto získajú dôležité skúsenosti, kým dovŕšia limitný vek 21 rokov pre vykonávanie medzinárodnej dopravy. Vidíme tu obrovský potenciál pre zvýšenie počtu profesionálnych vodičov kamiónov a autobusov," vysvetlil Reich.