Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Ekonomika

Chráneným dielňam chýba pomoc od štátu i záujem ľudí

Kvôli nižším príjmom a vyšším odvodom, ktoré bude treba za zamestnancov od 1. januára platiť, klesne počet pracovníkov v chránenej dielni.

Komárno 12. januára (TASR) – Chránené dielne sú pre ľudí so zdravotným postihnutím mimoriadne dôležité, štát im však pomáha príliš málo. Myslí si to riaditeľka neziskovej organizácie Charita Komárno Nataša Hosnedlová. Charita prevádzkuje v Komárne chránenú dielňu od roku 2009. Doteraz v nej pracovalo päť ľudí s ľahkým mentálnym, či pohybovým postihnutím. Pre svojich klientov vyrábajú rôzne textilné výrobky, tašky, ručne tkané koberce, ale i keramické výrobky a dekoratívne sviečky.

Kvôli nižším príjmom a vyšším odvodom, ktoré bude treba za zamestnancov od 1. januára platiť, klesne počet pracovníkov v chránenej dielni na štyroch. Aj pre tých však bude podľa Hosnedlovej zložité nájsť uplatnenie a peniaze na zachovanie ich pracovného miesta. „Nie je to jednoduché. Obchody dnes idú slabo a príspevky od štátu nám vôbec nestačia. Peniaze na náklady si musíme zohnať najskôr sami a až potom nám časť z nich refunduje štát. Takmer nikdy to však nie je v plnej výške. Dáme si napríklad preplatiť 1500 eur a dostaneme 900 eur. Keď si k tomu prirátam aj obrovskú byrokraciu, tak je to naozaj ťažké,“ hovorí Hosnedlová.

Ako však dodáva, projekt chránenej dielne Charita Komárno neplánuje ukončiť, predovšetkým kvôli zdravotne postihnutým ľuďom, ktorí tu pracujú. „Keby sme to nechceli robiť, tak by sme to nerobili. Bolo by však dobré, keby mali chránené dielne lepšie zázemie. Toto nie je o biznise. Chránené dielne nebudú nikdy ziskové, veď my máme niekedy mesačné tržby 30, 40 eur, prevádzkové náklady však platiť musíme,“ hovorí. Podľa Hosnedlovej by chráneným dielňam pomohla väčšia starostlivosť zo strany štátu, ale aj pomoc od ľudí a súkromných firiem, ktoré by takýmto dielňam zadávali viacej zákaziek. „Pomohol by nám lepší odbyt. Keby si zákazníci uvedomili, že od nás nezískajú iba kvalitný tovar za dobrú cenu, ale že kúpou zároveň pomáhajú dobrej veci,“ dodala.