Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Ekonomika

Čína chce na svojom trhu viac výrobkov zo Slovenska, nielen automobily

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Podiel čínskych investícií v slovenskej ekonomike rastie, no zatiaľ sa nepribližuje krajinám ako je Nemecko, Rakúsko alebo Taliansko.

Bratislava 26. mája (TASR) - Slovensko má dlhodobo vo vzájomnom obchode s Čínou deficit. Za prvé dva mesiace tohto roka dosiahlo záporné saldo 728 miliónov eur. Z obchodného hľadiska je v rámci Vyšehradskej štvorky SR pre Čínu na štvrtom mieste, za Poľskom, Českom a Maďarskom. Povedal pre TASR ekonomický a obchodný radca Veľvyslanectva Čínskej ľudovej republiky v SR Wang Jinsong.

„Čína zo Slovenska dováža hlavne automobily a elektronické výrobky, z čoho automobily predstavujú viac ako 80 % dovozu. Takáto relatívne jednoduchá kombinácia produktov vedie k ľahšej ovplyvniteľnosti zmenami na medzinárodných trhoch. Sme ochotní spoločným úsilím so slovenskou stranou posilňovať povedomie o slovenských produktoch, aby sme predstavili viac vysokokvalitných a jedinečných slovenských výrobkov na čínskom trhu,“ upozornil Wang Jinsong s tým, že v nasledujúcich piatich rokov dovezie Čína produkty v hodnote vyše 10 biliónov USD, čo vytvára priestor pre zahraničné podniky vrátane slovenských.

Podľa čínskeho ekonomického radcu vlaňajšok priniesol viacero impulzov pre lepšiu vzájomnú spoluprácu medzi SR a Čínou. Okrem účasti na viacerých investičných akciách a sympóziách obe vlády podpísali memorandum o porozumení pre spoločnú podporu iniciatívy „Jedno pásmo, Jedna cesta“, čo je obdobou historickej obchodnej Hodvábnej cesty.

„Medzi mestom Jing-kchou a obcou Dobrá sa vytvorilo medzinárodné železničné prepojenie pre nákladnú dopravu. Čínske jadrové energetické spoločnosti aktívne skúmajú možnosti spolupráce v oblasti jadrovej energetiky so Slovenskom. Svedčí o tom podpis memoranda o porozumení na začatie spolupráce v oblasti dodávateľského reťazca jadrového palivového cyklu. Čínske stavebné a inžinierske spoločnosti sa po prvý raz zapojili do tendra na výstavbu veľkých diaľničných PPP projektov na Slovensku a zároveň prejavili záujem o zapojenia sa do ďalších projektov v oblasti výstavby infraštruktúry,“ uviedol Wang Jinsong.

Podiel čínskych investícií v slovenskej ekonomike rastie, no zatiaľ sa nepribližuje krajinám ako je Nemecko, Rakúsko alebo Taliansko. Vlani však došlo k viacerým akvizíciám, ktoré do budúcnosti ovplyvnia slovenskú ekonomiku. Wang Jinsong vyzdvihol napríklad dohodu spoločností CEFC a J&T o kúpe vlastníckych podielov.

„Boli aj ďalšie užitočné pokusy. China South Railway Corporation (CSR) prostredníctvom akvizície závodu BOGE nemeckej spoločnosti ZF získala na Slovensku fabriku na výrobu automobilových súčiastok, ktorá zamestnáva 700 ľudí. Spoločnosť IEE, dcérska spoločnosť China Aerospace Science and Industry Corporation, investovala v Košiciach 10 miliónov eur na založenie továrne, čím tak vytvorila 500 pracovných miest. Čínski podnikatelia taktiež investovali do založenia továrne na obuv FLAMESHOES na východe Slovenska, pričom poskytli zamestnanie viac ako 100 ľuďom,“ dodal čínsky ekonomický radca.