Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Crowdfunding nadobúda zvyčajne jednu zo štyroch podôb

Ilustračná snímka. Foto: Andrej Galica

Slavomíra Salajová zo záujmového združenia Fórum kreatívneho priemyslu predstavila štyri modely crowdfundingu.

Bratislava 1. decembra (TASR) - Crowdfunding ako alternatívna forma financovania môže nadobúdať rôzne podoby. Podľa povahy odmeny za poskytnuté peniaze však obvykle spadá pod jeden zo štyroch modelov, vysvetlila pre TASR Slavomíra Salajová zo záujmového združenia Fórum kreatívneho priemyslu (Creative Industry Forum, CIF).

Prvým je donačný model, pri ktorom darca nedostáva za svoju podporu projektu žiadnu materiálnu hodnotu. "Donačný model je pomerne rozšíreným aj u nás, ak pod tento model zahrnieme portály, ktoré organizujú online zbierky pre neziskové organizácie a projekty," priblížila Salajová.

Odmenový model je zase charakteristický tým, že pri ňom podporovatelia dostanú síce materiálnu, ale nepeňažnú odmenu, spravidla v podobe produktu alebo služby, ktorá sa zrealizuje za poskytnuté peniaze. Odmena býva úmerná výške poskytnutej podpory.

"Tento model často využívajú najmä začínajúci podnikatelia, hoci aj neformálne združení, s cieľom jednak získať prostriedky na vývoj svojho produktu a služby, no taktiež s cieľom otestovať svoje výrobky na trhu, odhadnúť dopyt po nich a získať spätnú väzbu," doplnila Salajová.

Ďalším je pôžičkový alebo dlhový model, pri ktorom jednotlivci požičiavajú peniaze za úrok na spravidla podnikateľské aktivity. Štvrtým typom je potom podielový model, pri ktorom sa podporovatelia stávajú investormi v spoločnosti, pričom sa stanú ich spoločníkmi alebo akcionármi.

"V súčasnosti existujú aj viaceré hybridné či kombinované modely, ktoré obvykle kombinujú pôžičkové modely s participáciou na zisku, prípadne kombinujú pôžičkové modely s podielovým modelom," dodala Salajová.