Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Ekonomika

OZ Alfa: Znalosť cudzích jazykov vyžaduje väčšina pracovných ponúk

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Podľa zistení z takmer 12.000 pracovných ponúk na portáli Profesia.sk nepožadovala cudzí jazyk len tretina všetkých inzerátov na pozície od manažérov po upratovačky.

Bratislava 27. mája (TASR) - Ovládanie cudzieho jazyka sa na slovenskom trhu práce stalo štandardnou požiadavkou na uchádzačov o zamestnanie. Vyplýva to z analýzy vypracovanej pre think-tank Alfa. Podľa zistení z takmer 12.000 pracovných ponúk na portáli Profesia.sk nepožadovala cudzí jazyk len tretina všetkých inzerátov na pozície od manažérov po upratovačky.

Najčastejšie požadovaným jazykom je angličtina, ktorá sa objavila v 49,2 percenta všetkých ponúk. "Nutnosť ovládať ju je bežnou napríklad pre vysokokvalifikovanú prácu v IT sektore, ktorá býva na Slovensku zároveň najlepšie platenou. Požadovali ju viac ako štyri pätiny ponúk v tejto oblasti," priblížil Martin Dubéci z OZ Alfa. Podobne často uvádzaná bola aj pri inzerátoch hľadajúcich manažérov či audítorov, no bežne ju chcú aj v ponukách pre pracovníkov recepcie, personalistov alebo marketérov.

Výskumný tím v zložení Miroslav Beblavý, Brian Fabo a Silvia Hudáčková taktiež poukázal na závislosť možnosti získať vyššie postavenú prácu od ovládania angličtiny. "Overili sme ju priradením inzerátov vyžadujúcich angličtinu k bodom na stupnici medzinárodného štandardu ISCO deliaceho povolania podľa kvalifikácie, ktorá je pre ne potrebná," vysvetlil podpredseda strany SIEŤ Miroslav Beblavý.

"Nemali by sme si myslieť, že cudzie jazyky zaručujú sofistikovanú prácu. Napríklad u pracovníkov recepcie je angličtina požiadavkou v 86 percentách ponúk a v 23 percentách prípadov vyžadujú nemčinu," dodala Hudáčková. Analýza ďalej ukazuje, že lepšie platy sa dajú nájsť pri povolaniach, ktoré častejšie požadujú anglický jazyk.

Pre porovnanie, nemčina bola požadovaná v 14,5 percentách analyzovaných inzerátov. Jej význam značne narastá najmä v dopravnom sektore, kde ju vyžadovalo 56,9 percenta výberových konaní na pozíciu špeditéra.