Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia Ekonomika

Čunovo, Hamuliakovo a Šamorín vďaka pontónom otvoria brány Dunaju

Kompa na Dunaji. Foto: TASR/Pavel Neubauer

V Šamoríne je prístavné mólo ukotvené pri novom jazdeckom areáli, v Hamuliakove pri výjazde z centra obce na hrádzu, v Čunove na prístavnej hrane oproti Areálu vodných športov na divokej vode.

Hamuliakovo/Šamorín 29. októbra (TASR) - Od novembra budú na Dunaji v prevádzke nové pontóny potrebné pre lodnú dopravu medzi Bratislavou, Čunovom, Hamuliakovom a Šamorínom. Pontóny na žiadosť obcí v povodí Vodného diela Gabčíkovo (VDG) vybudovala Vodohospodárska výstavba (VV), š. p. Prístavné plávajúce móla boli hlavnou podmienkou realizácie projektu rozšírenia osobnej lodnej dopravy na vodnom diele. Povedal to na dnešnom slávnostnom odovzdaní pontónov generálny riaditeľ VV a splnomocnenec vlády SR pre výstavbu a prevádzku Sústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros Ladislav Lazár.

Ako uviedol, lodná osobná doprava je vo svete bežným druhom dopravy. Všade tam, kde to umožňujú podmienky vodných plôch a riek, využívajú vyspelé krajiny popri cestnej či železničnej sieti aj domovské vody. Umožňuje to riešiť prímestskú i turistickú prepravu. Tak ako miestni obyvatelia radi využijú možnosť rýchleho presunu loďou namiesto hustej cestnej premávky, aj turisti často uprednostnia zážitkový presun po vode, ktorý im dovolí spoznať Bratislavu a priľahlé územia trochu inak.

„Aby sa však projekt rozšírenia osobnej lodnej dopravy mohol realizovať, bolo potrebné najprv zriadiť vyhovujúce prístaviská. Myšlienku výstavby prístavných mól iniciovali starostovia obcí Šamorín, Hamuliakovo a Čunovo a ich vybudovanie zabezpečila Vodohospodárska výstavba ako správca VDG,“ priblížil s tým, že v rámci plávajúcich betónových pontónov bude priestor aj na čakáreň, stánky či nevyhnutné sociálne zariadenia.

Ilustračné foto
Foto: TASR


V Šamoríne je prístavné mólo ukotvené pri novom jazdeckom areáli, v Hamuliakove pri výjazde z centra obce na hrádzu, pričom súčasťou je aj nové parkovisko. V Čunove je mólo upevnené na prístavnej hrane oproti Areálu vodných športov na divokej vode. V štádiu rokovaní je mólo v centre Bratislavy a vhodnosť jeho umiestnenia tak, aby bolo možné prepojenie lodného spojenia na mestskú hromadnú dopravu prípadne na ďalšie pripravované lodné linky.

V Šamoríne a Hamuliakove sú plávajúce betónové s rozmermi 20 krát 10 metrov a nosnosťou 50 ton. V Čunove je to pontón s rozmermi 20 krát 7 metrov a nosnosťou 30 ton.

Nové móla predstavujú pre obce Čunovo, Hamuliakovo a Šamorín bránu, ktorou je možné dostať sa na tieto miesta aj z vody. Ľuďom tak chceme dať možnosť komfortnej prístupovej cesty do týchto obcí,“ ozrejmil generálny riaditeľ Lazár. Zároveň vyjadril želanie, aby boli móla dostupné a funkčné pre kohokoľvek, kto bude chcieť navštíviť tieto obce loďou.

Výstavba mól je prvým krokom potrebným k projektu rozšírenia lodnej dopravy na tomto úseku Dunaja. V ďalšej etape je plánovaná výstavba menších mól pre malé lode. V poslednej etape sa bude v spolupráci s obcami hľadať riešenie pre zriadenie pravidelnej linky, ktorá by premávala medzi Bratislavou a spomínaným obcami na Dunaji.

"Dúfam, že čoskoro sa realizujú aj ďalšie etapy projektu a otvorí sa vodná cesta pre obyvateľov priľahlých obcí hlavného mesta SR a budú môcť využiť túto možnosť na cestovanie do práce,“ povedal dnes zástupca primátora mesta Šamorín Tibor Pogány. Poznamenal, že hrádza VDG sa využíva na cyklotrasu, ale ak by sa mohli po vodnej ploche ľudia dostať do práce, bolo by to veľmi atraktívne.

Spokojnosť vyjadril aj starosta obce Hamuliakovo. “Som dojatý. Už nehovoríme len o plánoch, ale o skutočnosti. Ak v budúcom roku zrealizujeme naše predstavy, budú všetci obyvatelia veľmi spokojní,“ charakterizoval situáciu. Priznal, že denné cestovanie napriek krátkej 15-kilometrovej vzdialenosti do Bratislavy trvá niekedy aj viac ako hodinu.