Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 28. apríl 2024Meniny má Jarmila
< sekcia Ekonomika

Výstavbu D1 a D3 pri Žiline spustili poklepaním základných kameňov

Žiline na Hlinkovom námestí sa 17. júna 2014 konalo poklepanie základných kameňov na dvoch diaľničných stavbách. Tým sa oficiálne spustí výstavba na dlho očakávanom úseku D1 z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu, na ktorom sa nachádza aj najdlhší tunel Višňové. Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Úsek so 7,46 km dlhým tunelom Višňové označil Počiatek za gordický uzol celej diaľnice D1, ktorý sa vďaka začatiu výstavby podarilo rozpliesť.

Žilina 17. júna (TASR) – Výstavbu diaľničných úsekov D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala (13,5 kilometra), vrátane najdlhšieho slovenského diaľničného tunela Višňové, a úseku D3 Žilina Strážov - Žilina Brodno (4,25 km) dnes v Žiline spustil poklepaním základných kameňov minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek.

Úsek so 7,46 km dlhým tunelom Višňové označil Počiatek za gordický uzol celej diaľnice D1, ktorý sa vďaka začatiu výstavby podarilo rozpliesť.

„Začiatky tohto úseku siahajú až do minulého tisícročia. Takže som nesmierne rád, že tu dnes stojíme a začína sa reálna výstavba úseku, ktorý by mal byť hotový do roku 2019. Bez tohto úseku by celý južný obchvat Žiliny, čiže úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, vrátane nasledujúcich úsekov, nemal zmysel, pretože by boli neprepojené. Z celej D1 od Bratislavy po Košice je dnes už v prevádzke 75 % všetkých úsekov, 20 % je momentálne vo výstavbe a zostáva 5 % - posledné dva úseky. Verím, že ich v najbližších mesiacoch aj vyriešime. Považujem to za bod zlomu pre D1, ktorá sa podľa môjho názoru do roku 2019 stane realitou,“ konštatoval minister.

Na snímke základný kameň stavby diaľnice D3 Žilina, (Strážov) – Žilina (Brodno).
Foto: TASR/Pavol Ďurčo


Odklonenie tranzitnej dopravy od Žiliny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Milan Gajdoš doplnil, že sprevádzkovanie úsekov diaľnice D1 a D3 prinesie skvalitnenie života v Žiline a odkloní tranzitnú dopravu od mesta.

„Dnešná cesta prvej triedy od Žiliny smerom na východ je asi najvyťaženejším úsekom cestnej siete. Pod hradom Strečno časté dopravné nehody, komplikácie v doprave. Tento úsek bude naozaj veľkou pomocou a myslím si, že motoristická verejnosť bude veľmi rada, keď budú tieto úseky dostavené a dané do užívania. Úsek D3 prinesie veľkú zmenu aj v kontexte možností prepojenia Slovenska na suseda s najväčšou ekonomikou, pretože Poľsko má z našich susedov najvyšší hrubý domáci produkt,“ povedal Gajdoš.

Úsek D1 s tunelom Višňové postaví združenie firiem Salini Impregilo a Dúha takmer za 410 miliónov eur. Stavba sa bude financovať z Operačného programu (OP) Doprava a OP Integrovaná infraštruktúra. Diaľničný úsek je dlhý 13,5 km, okrem tunela Višňové sa na jeho trase nachádza sedem mostov a 900 metrov protihlukových stien. Cesta zo Žiliny do Martina sa po jeho dokončení pre motoristov skráti približne o 15 minút. Nová diaľnica má zároveň odbremeniť obyvateľov Žiliny a jej prímestských častí a zmierniť negatívne účinky dopravy na kvalitu života ľudí.


Galéria: Výstavbu D1 a D3 pri Žiline spustili poklepaním základných kameňov




Úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno o tri roky

Úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, dlhý 4,25 km, postaví združenie firiem Eurovia SK, Hochtief CZ a SMS za necelých 255 miliónov eur. Financovať sa bude z OP Doprava a z OP Integrovaná infraštruktúra. Dokončený má byť o tri roky. Diaľničný úsek bude prechádzať estakádou ponad Hričovskú priehradu a bude na ňom aj 2,2 km dlhý tunel Považský Chlmec. Hotová cesta má odbremeniť dopravu v Žiline, odklonením dopravy mimo mesta sa zvýši aj plynulosť a rýchlosť prejazdov smerom zo severu na juh krajiny pre medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu. Nová diaľnica bude mať vplyv aj na ekonomický rozvoj kysuckého regiónu.

Začiatok výstavby dlho očakávaného tunela Višňové pri Žiline víta aj KDH

Podľa hovorcu strany Mateja Kováča ide o najpotrebnejší úsek na celej diaľnici D1, ktorý už mohol byť dávno postavený, nebyť nezodpovedných rozhodnutí prvej vlády Róberta Fica. „Štátna expertíza, ktorá určuje cenový strop, vychádza pre úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala na 900 miliónov eur, no cez PPP projekt mal tento úsek diaľnice byť ešte drahší a stáť až 1,15 miliardy eur. Rozhodli sme sa nechať expirovať zmluvu PPP a vypísali sme novú súťaž, ktorá vygenerovala primerané ceny. Preto dnešné odštartovanie výstavby považujem za víťazstvo zdravého rozumu. Som rád, že sme mali odvahu urobiť zodpovedné rozhodnutie, ktoré Slovensku ušetrí len na tomto jednom úseku až 700 miliónov eur. Je dobré, že minister Počiatek sa nevrátil znovu ku kšeftu cez PPP a podpísal zmluvu na základe našej súťaže. Škoda len, že mu to od otvorenia cenových ponúk trvalo dva roky,“ uviedol predseda KDH a exminister dopravy Ján Figeľ.