Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Ekonomika

Železnice skúšajú moderný rušeň, chcú skrátiť jazdné časy

Ilustračné foto Foto: TASR

Vlaky InterCity, na ktorých sa rušeň Vectron ukázal, jazdia ako jediné spomedzi vlakov na zmodernizovaných častiach trate medzi Bratislavou a Púchovom rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.

Bratislava 28. marca (TASR) – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) hľadá spôsoby, ako urobiť prevádzku vlakov rýchlejšou a spoľahlivejšou. Na skúšobné overenie si preto bezodplatne prenajala moderný rušeň radu 193 Vectron vyrobený spoločnosťou Siemens Mobility. Informoval o tom hovorca štátneho dopravcu Tomáš Kováč.

Priemerný vek rušňov v ZSSK napriek viacerým modernizačným projektom stále presahuje 20 rokov. Výzvou je predovšetkým diaľková doprava, kde nemôžeme využiť moderné vozidlá získané pomocou fondov Európskej únie,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Filip Hlubocký.

Vlaky InterCity (IC), na ktorých sa Vectron ukázal, jazdia ako jediné spomedzi vlakov ZSSK na zmodernizovaných častiach trate medzi Bratislavou a Púchovom rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Na čele týchto vlakov obvykle stoja modernizované rušne radu 350 známe aj pod prezývkou Gorila, ktoré sa pôvodne začali vyrábať ešte v 70. rokoch minulého storočia.

„Máme záujem si v praxi overiť zrýchlenie a ďalšie jazdné vlastnosti tohto rušňa nielen na zmodernizovaných úsekoch s rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, ale napríklad aj na náročnejšom úseku v okolí Štrby s veľkým sklonom,“ priblížil Hlubocký.

Okrem IC vlakov budú Vectrony testované aj v rýchlikoch na trase Bratislava – Žilina – Košice. Tie jazdia nižšou maximálnou rýchlosťou (120 km/h), vezú však viac vozňov než IC vlaky.

Vyšší výkon a lepšie zrýchlenie Vectronu by podľa dopravcu mohlo umožniť lepšie využívať viaceré úseky tratí, keď vďaka jeho „sile“ súprava dosiahne maximálnu rýchlosť oveľa skôr. Vyšší výkon zlepšuje aj brzdné vlastnosti, brzdiť teda môže vlak začať neskôr. Výkon Vectronu dosahuje 6400 kW, pôvodné rušne typu 350 majú 4000 kW.

Prenájom jedného Vectrona ZSSK dohodla s firmou Ostravská dopravní společnost – Cargo. Štátna spoločnosť českej firme priamo neplatila, ale na výmenu poskytla jeden svoj rušeň radu 363. Prenájom je zatiaľ dohodnutý na tri mesiace.

„Stretávame sa aj s inými spoločnosťami, na programe máme tento týždeň napríklad rokovanie s ďalším popredným výrobcom moderných rušňov, ktorý nám ponúka na testovanie svoje vozidlá,“ dodal Hlubocký.

ZSSK sa chce na základe prebiehajúcich a pripravovaných testov v nasledujúcich šiestich mesiacoch rozhodnúť, akým spôsobom bude modernizovať svoje rušne v diaľkovej doprave.

Modernizácia rušňov je v súlade s dlhodobou stratégiou ZSSK, ktorá smeruje k skráteniu prepravných časov v osobnej vlakovej doprave. Parameter 'čas prepravy' je totiž absolútne kľúčový pre zvýšenie počtu platiacich cestujúcich, ktorí dnes využívajú iné spôsoby dopravy,“ konštatoval podpredseda predstavenstva spoločnosti zodpovedný za ekonomiku Patrik Horný.

Cestujúci i fanúšikovia železnice môžu Vectron vidieť v týchto dňoch vo vlakoch IC 523 a 524, ktoré odchádzajú z Bratislavy do Košíc o 11.33 h a naspäť z Košíc do hlavného mesta o 17.16 h.