Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 17. máj 2024Meniny má Gizela
< sekcia Ekonomika

Dopyt po priemyselných priestoroch ťahá najmä automobilový sektor

Ilustračné foto. Foto: Kia Motors Slovakia s.r.o.

Realitno-poradenské spoločnosti potvrdili, že stále väčší dôraz sa kladie na dostupnosť pracovnej sily.

Bratislava 1. augusta (TASR) – Firmy pôsobiace v automobilovom sektore tvoria dnes väčšinu záujemcov o priemyselné nehnuteľnosti na Slovensku. TASR to potvrdili realitno-poradenské spoločnosti s tým, že stále väčší dôraz sa kladie na dostupnosť pracovnej sily.

„V súčasnosti pochádza väčšina záujemcov o logistické a priemyselné priestory z automobilového segmentu. A práve títo klienti určujú trendy na trhu. Záujem majú nielen o nové investície na Slovensku, ale aj o renegociácie existujúcich nájomných zmlúv – či už sťahovanie do iného parku, alebo zväčšovanie priestorov v rámci priemyselného parku, v ktorom sídlia,“ uviedol Tomáš Horváth z Colliers International.

Podľa Samuela Šporku z JLL sú niektoré parky umiestnené tak, aby boli zaujímavé na 90 % len pre automotive a zodpovedá tomu aj cena nájmu, ktorá je vyššia ako pre logistické priestory. Príkladom sú CTP Bratislava, CTP Trnava a P3 Lozorno. Na druhej strane sú parky, kde sa nachádza 90 % iba logistických spoločností, napríklad Prologis a Goodman v Senci.

Martin Varačka z CBRE Slovensko poukázal na to, že len na diaľnici D2 medzi Bratislavou a Brnom je podiel nájomníkov z automobilového sektora – priamych dodávateľov výrobcom a ich subdodávateľov – vyše 75 % v šiestich priemyselno-skladových areáloch.

„Dodávatelia budujú náročnejšie výrobné závody v strategických lokalitách, z ktorých vedia obslúžiť viacero automobiliek v regióne strednej a východnej Európy. Priestory, ktoré si prenajímajú, následne slúžia na montáž komponentov alebo ako medzisklad pred dodaním do výroby. V tejto fáze môžu dodávatelia využiť aj služby špecializovaných logistických firiem,“ opísal.

Varačka dodal, že prenajaté priestory slúžia na umiestnenie jedného alebo viacerých výrobných programov pre automobilky. Doba nájmu je preto dohodnutá na dĺžky jednotlivých programov. Nie je podľa neho zvykom, aby si dodávateľ prenajal priestory špekulatívne, bez zaisteného programu.

Firmy z automobilového sektora si volia lokalitu pre svoje priestory na základe viacerých faktorov. Dôležité je, odkiaľ berú vstupy, kam a na základe akého časového rámca dodávajú produkt, teda dopravná dostupnosť, ale tiež dostupnosť priestorov a pripravenosť územia, ak ide o projekt na zelenej lúke. Štátne dotácie pre väčšinu menších automotive spoločností podľa Šporku nie sú rozhodujúce.

Poradenské firmy sa zhodujú na tom, že kľúčovú úlohu hrá pracovná sila a cena práce. „Za posledné dva roky vnímame čoraz väčší dôraz kladený na aspekt ľudských zdrojov. Výber lokality, ktorá ponúkne nielen dostupnú pracovnú silu za dobrú cenu, ale aj kvalifikovaných špecialistov, je čoraz zásadnejší pri riešení umiestnenia dodávateľských závodov,“ upozornil Varačka.

V blízkosti výrobného závodu automobilky Jaguar Land Rover v Nitre podľa Martina Hudáka z Cushman & Wakefield hotové priestory vôbec nie sú. „JLR nie je prvou ani druhou automobilkou, ktorá bude na Slovensku vyrábať svoje produkty. Sú tu stovky spoločností, ktoré už spolupracujú s automobilkami. To znamená, že vzhľadom na polohu JLR väčšina už jestvujúcich spoločností narastie v lokalitách, ktoré už existujú,“ povedal.

Vo výstavbe je pritom podľa Šporku veľa projektov s dokončením do šiestich mesiacov, či už priamo v Nitre, alebo do 50 kilometrov od nej. „Veľké spoločnosti, ktoré sú si isté dlhodobým kontraktom s JLR, si väčšinou idú stavať vlastné závody. Menší hráči alebo tí, ktorí nemajú kontrakt na viac ako tri až päť rokov, idú skôr do nájmu,“ priblížil.