Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

EK preverí nemecké mýto až potom, keď nadobudne platnosť

Foto: TASR/Pavel Neubauer

Sporné spoplatenie nemeckých diaľnic pre osobné vozidlá posudzujú susedné krajiny kriticky. Prípadné žaloby však odkladajú až do oficiálneho preverenia zákona Európskou komisiou (EK).

Berlín 29. marca (TASR) - Sporné spoplatenie nemeckých diaľnic pre osobné vozidlá posudzujú susedné krajiny kriticky. Prípadné žaloby však odkladajú až do oficiálneho preverenia zákona Európskou komisiou (EK). Vyplýva to z prieskumu agentúry DPA.

Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová plánuje preskúmať zákon, ktorý v piatok schválil nemecký parlament, až po tom, keď oficiálne nadobudne platnosť. "Preskúmame zákon v momente, keď bude prijatý, podpíše ho spolkový prezident, zverejní sa vo vestníku a v súlade s legislatívou nadobudne platnosť," povedal Bulcovej hovorca. Predseda zahraničného výboru Európskeho parlamentu (EP) Elmar Brok dodal: "EK rozhodne o zákonnosti mýta a podľa doterajších signálov si myslím, že koncept sa dostane do ťažkostí."

Rakúsko od úplného začiatku tvrdilo, že nemecké plány porušujú európske právo. Podľa názoru Viedne je EK povinná mýto preskúmať. Pokiaľ nebude konať, mieni Rakúsko využiť všetky dostupné právne prostriedky.

Holandská vláda vyjadrila poľutovanie nad zavedením mýta a sťažovala sa u nemeckej vlády. Zatiaľ nie je jasné, či sa obráti na Súdny dvor EÚ, keďže čaká na rozhodnutie Bruselu. Vyčkávací postoj zaujalo aj Luxembursko, no podľa jeho premiéra Xaviera Bettela poplatky zamerané výlučne na cudzincov porušujú ideu Európy. Na rozhodnutie EK si pred uvážením možných právnych krokov počkajú i Francúzsko a Poľsko.

Belgicko a Dánsko zatiaľ žalobu neplánujú. O tom, či nemecké mýto porušuje európske právo, sa má rozhodnúť na európskej úrovni. Podľa nich projekt mýta je výlučne vnútroštátna záležitosť. Česko označilo mýto ako krok späť v zjednotenej Európe a Švajčiarsko, ktoré nie je členom EÚ, sa o európske právne otázky nezaujíma. Navyše, Švajčiari môžu v pohraničných regiónoch využívať cesty nižších tried.