Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Elektronickú schránku by si mohli zriadiť aj mladší ako 18 rokov

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Michal Svítok

Prijatie novely má umožniť zradenie elektronickej schránky aj ľuďom mladším ako 18 rokov. ÚPVII tak chce rozšíriť možnosti jej používania.

Bratislava 16. mája (TASR) – Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu (ÚPVII) navrhuje zjednotiť a zjednodušiť využívanie elektronických služieb. Do parlamentu predložil rozsiahly návrh zákona o e-Governmente, ktorý plénum vo štvrtok posunulo do druhého čítania. Zmeny sa majú dotknúť elektronických schránok, autoentifikácie či elektronickej komunikácie Slovenského pozemkového fondu (SPF).

Prijatie novely má umožniť zradenie elektronickej schránky aj ľuďom mladším ako 18 rokov. ÚPVII tak chce rozšíriť možnosti jej používania. "Elektronický občiansky preukaz, ktorý je primárnym nástrojom na prístup do elektronickej schránky, sa vydáva po dovŕšení 15. roku veku, preto považujeme za vhodné v tomto čase aj plošne vytvárať elektronické schránky pre fyzické osoby," uvádza sa v návrhu zákona.

V prípade elektronických schránok má návrh umožniť začať konať o neúčinnosti doručenia aj bez návrhu adresáta, ak správca modulu elektronických schránok oznámi, že nastal objektívny technický problém s doručovaním. Návrh upravuje aj povinné zverejňovanie nástrojov na tvorbu elektronických podaní prostredníctvom OpenAPI, taktiež sa majú rozšíriť možností používania eID a údajov z registrov pre subjekty súkromného práva. Návrh umožňuje so súhlasom klientov získavať údaje z registra fyzických osôb a používať na overenie totožnosti klientov eID (alebo doklad o pobyte) za rovnakých podmienok.

Právna norma sa týka aj komunikácie Slovenského pozemkového fondu (SPF). "Dôvodom je snaha o elektronizáciu procesov SPF v spojení so zavedením povinnej elektronickej komunikácie od 1. januára 2020," uvádza sa v dôvodovej správe. Umožniť sa má elektronické doručovanie písomností, ako aj automatizované získavanie údajov, ktoré sú pre činnosť SPF nevyhnutné. Povinnú elektronickú komunikáciu v prípade fondu navrhuje novela pre právnické osoby a podnikateľov.

V časti o úhradách orgánom verejnej moci návrh zákona vypúšťa ustanovenia o akreditovaných platiteľoch a navrhuje ponechať len úpravu pre platby prostredníctvom integrovaných obslužných miest (IOM). Dôvodom je, že od času zavedenia úpravy akreditovaných platiteľov sa v úhradách orgánom verejnej moci v praxi presadilo riešenie platieb prostredníctvom tzv. systému eKolok a ustanovenia o akreditovaných platiteľoch sa stali prakticky zastaranými. Zároveň platí, že uvedenou zmenou sa eKolok nestáva jediným platobným nástrojom pre IOM, rozsah platobných nástrojov pre IOM zostáva nezmenený.