Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

EP zamietol dočasné zvýšenie limitov na emisie pre dieselové autá

Foto: TASR/AP

Rozhodnutie poslancov prichádza potom, ako Európska komisia po parlamentnom tlaku v súvislosti so škandálom automobilky Volkswagen prisľúbila revíziu emisných limitov.


Brusel/Štrasburg 3. februára (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes zamietli návrh vetovať dočasné zvýšenie limitov na emisie oxidov dusíka (NOx) dieselových automobilov.

Rozhodnutie poslancov prichádza potom, ako Európska komisia (EK) po parlamentnom tlaku v súvislosti so škandálom automobilky Volkswagen prisľúbila revíziu emisných limitov a predložila dlhodobý legislatívny návrh na reformu systému typového schvaľovania vozidiel v EÚ.

Predseda Výboru EP pre životné prostredie Giovanni La Via pripomenul, že potom, ako tento výbor predložil námietku voči návrhu EK na dočasné zvýšenie emisných limitov NOx, nasledovali intenzívne rokovania s exekutívou EÚ a s členskými štátmi, pričom komisia vyšla v ústrety požiadavkám EP.

"Máme k dispozícii jasný záväzok Európskej komisie revidovať emisné limity s presným časovým rámcom s cieľom znížiť maximálne hodnoty emisií na úrovne, na ktorých sme sa dohodli," uviedol La Via.

Taliansky poslanec privítal dnešné rozhodnutie pléna EP, ktoré umožní pokračovať s procedúrou RDE (emisné skúšky vykonávané pri skutočných jazdných podmienkach) s cieľom znížiť automobilové emisie NOx, ktoré sú v súčasnosti o 400 až 500 percent nad úrovňou oficiálnych limitov.

"Vyhli sme sa neistote. Automobilový sektor má teraz prísne, ale udržateľné lehoty, ktoré musí splniť. Dosiahneme tak vyššiu úroveň kvality ovzdušia bez straty pracovných miest,"
dodal La Via.

Európska komisia zdôvodnila prechodné uvoľnenie limitov pre automobilové emisie NOx potrebou zohľadniť technické odchýlky meraní vykonávaných novými prenosnými systémami merania emisií (PEMS), ako aj technickými obmedzeniami snahy o zníženie skutočných emisií v súčasnosti vyrábaných dieselových automobilov v krátkodobom horizonte.

Hlasovanie EP otvára Európskej komisii cestu k príprave druhého balíka RDE. Nasledovať budú ďalšie dva legislatívne návrhy, ktoré by mali daný proces zavŕšiť.

Výbor EP pre životné prostredie oznámil, že 23. februára zorganizuje verejné vypočutie k testovaciemu procesu RDE.

Druhý balík RDE, ktorý 28. októbra 2015 schválili členské štáty prostredníctvom Technického výboru pre motorové vozidlá (TCMV), stanovuje kvantitatívne požiadavky RDE v súvislosti s emisiami výfukových plynov ľahkých osobných a úžitkových vozidiel (kategória Euro 6).

Ako prvý krok výrobcovia automobilov musia zaistiť, že emisie namerané v skutočných jazdných podmienkach neprekročia legislatívne stanovené limitné hodnoty o viac ako 110 percent. Nových modelov sa bude táto povinnosť týkať od septembra 2017, všetkých nových automobilov následne od septembra 2019. V druhom kroku emisie namerané v skutočných jazdných podmienkach nebudú môcť prekročiť stanovené limitné hodnoty o viac ako 50 percent - berúc do úvahy možnú technickú odchýlku. Na nové modely sa dané pravidlo bude vzťahovať od januára 2020, od januára 2021 sa už bude týkať všetkých nových automobilov.