Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Ekonomika

Európska únia vníma automobilový priemysel ako prioritu

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

Európska komisia zriadila Skupinu na vysokej úrovni pre konkurencieschopný a udržateľný rast automobilového priemyslu.

Brusel 26. januára (TASR) - Na pôde Európskej komisie (EK) sa dnes konalo stretnutie Skupiny na vysokej úrovni pre konkurencieschopný a udržateľný rast automobilového priemyslu v EÚ (GEAR 2030). Štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Rastislav Chovanec v Bruseli uviedol, že exekutíva EÚ považuje toto odvetvie za jedno z najsľubnejších z hľadiska hospodárskeho rastu.

"Vzhľadom na dôležitosť automobilového priemyslu pre Slovensko je pre nás dôležité, že aj Európska komisia považuje toto odvetvie za jedno z najpotenciálnejších pre udržanie hospodárskeho rastu a ako jedno z odvetví, ktoré má najrýchlejšiu dynamiku," uviedol Chovanec.

Komisia vlani v októbri zriadila Skupinu na vysokej úrovni pre konkurencieschopný a udržateľný rast automobilového priemyslu v EÚ (GEAR 2030), ktorá má dvojročný mandát a zaoberá sa tromi hlavnými otázkami: integrácia európskej automobilovej výroby do globálneho prostredia; prispôsobenie hodnotových reťazcov na nové trendy a takzvané autonómne vozidlá.

Do GEAR 2030 patrí 12 vybraných členských štátov EÚ (Belgicko, Česká republika, Francúzsko, Holandsko, Nemecko, Poľsko, Rumunsko, SR, Spojené kráľovstvo, Španielsko, Švédsko a Taliansko), ako aj zástupcovia viacerých priemyselných združení a ďalších organizácií zaujímajúcich sa o rozvoj automobilizmu.

Chovanec s odkazom na túto pracovnú skupinu a jej význam pre SR upozornil, že za posledných 20 rokov sa výroba v automobilovom priemysle zmenila viac ako za predošlých 100 rokov. Podľa neho vidieť najmä rast nových inovatívnych technológií a nových typov služieb.

"Slovensko, ako krajina bytostne závislá od automobilového priemyslu, sa musí prispôsobovať týmto trendom," skonštatoval Chovanec. V tejto súvislosti je podľa neho dôležité, že Slovensko pripravuje koncepciu na rozvoj digitalizácie priemyslu (Industry 4.0) a že sa u nás doma venujeme aj novým alternatívnym palivám, ktoré povedú k zmene charakteru automobilizmu ako ho dnes poznáme.

Z hľadiska celoeurópskych riešení, ktorých súčasťou je aj SR, je podľa neho dôležité, aby bola prijímaná legislatíva platná pre celú EÚ. Pripomenul, že na Slovensku máme niektoré podmienky v tomto odvetví oveľa prísnejšie ako v krajinách, ktoré sú našimi hlavnými konkurentmi, napríklad USA a Čína.

"Je preto dôležité, aby sme sa dokázali rýchlo adaptovať na nové technológie a pripraviť k tomu vhodnú legislatívu," spresnil Chovanec. V tomto kontexte podľa neho možno hovoriť aj o slovenskom lietajúcom aute. AeroMobil, ako nový hybridný prepravný prostriedok, má problém s certifikáciou, lebo dnes ešte ani nepoznáme normy, ktoré by malo toto auto spĺňať, tie sa ešte len vytvárajú.

Chovanec pripomenul že skupina GEAR 2030 sa venuje strategickým otázkam, napríklad ako bude automobilový priemysel vyzerať v roku 2030 a čo všetko musí EÚ urobiť, aby bola konkurencieschopná.