Cieľom je zjednotiť a zefektívniť regulačné prostredie v členských štátoch Európskej únie (EÚ), zlepšiť dohľad a prevádzkové bezpečnostné normy.
Autor TASR
Brusel 10. apríla (TASR) - Európska komisia (EK) v stredu prijala súbor opatrení na riešenie bezpečnostných výziev spojených s novo vznikajúcimi koncepciami a službami leteckej mobility. Rovnako na zaistenie toho, že ich prevádzka bude rovnako bezpečná ako prevádzka v pilotovanom letectve.
Nový legislatívny balík sa zameriava na dve nové oblasti v letectve - lietadlá schopné vertikálneho vzletu a pristátia (VTOL), tiež označované ako pilotované aerotaxi, čiže malé komerčné lietadlá, vykonávajúce krátke lety na požiadanie, a tiež na vysokorizikové operácie bezpilotných dronov.
Cieľom je zjednotiť a zefektívniť regulačné prostredie v členských štátoch Európskej únie (EÚ), zlepšiť dohľad a prevádzkové bezpečnostné normy.
Opatrenia napríklad zavedú nové požiadavky a postupy certifikácie letovej spôsobilosti v celej EÚ pre VTOL s posádkou a bez posádky, pričom sa budú riešiť riziká fyzickej integrity a digitálnej bezpečnosti, ktoré by mohli ovplyvniť ich bezpečnú prevádzku.
Nové opatrenia zahŕňajú aj požiadavky na preukaz spôsobilosti pilota aerotaxi, pravidlá integrácie VTOL do vzdušného priestoru (definícia letových trás, pravidlá vzletu a pristátia, atď.), ako aj osobitné pravidlá, umožňujúce týmto lietadlám vykonávať záchrannú zdravotnú službu a záchranné operácie.
Eurokomisárka pre dopravu Adina Valeanová v správe pre médiá uviedla, že s týmto regulačným rámcom EÚ opätovne potvrdzuje svoju pozíciu globálneho lídra v oblasti bezpečnosti a inovácií v letectve.
"Táto iniciatíva sľubuje otvorenie plného potenciálu inovatívnej leteckej mobility, čím sa stanovia nové štandardy pre mestskú dopravu v 21. storočí a pre budúcnosť," vysvetlila komisárka.
Uvedený legislatívny balík je kľúčovou akciou v rámci stratégie EÚ pre bezpilotné lietadlá 2.0, ktorú eurokomisia predstavila v novembri 2022. Jej cieľom je podporiť inteligentné a udržateľné odvetvie bezpilotných lietadiel v celej Európe.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
Nový legislatívny balík sa zameriava na dve nové oblasti v letectve - lietadlá schopné vertikálneho vzletu a pristátia (VTOL), tiež označované ako pilotované aerotaxi, čiže malé komerčné lietadlá, vykonávajúce krátke lety na požiadanie, a tiež na vysokorizikové operácie bezpilotných dronov.
Cieľom je zjednotiť a zefektívniť regulačné prostredie v členských štátoch Európskej únie (EÚ), zlepšiť dohľad a prevádzkové bezpečnostné normy.
Opatrenia napríklad zavedú nové požiadavky a postupy certifikácie letovej spôsobilosti v celej EÚ pre VTOL s posádkou a bez posádky, pričom sa budú riešiť riziká fyzickej integrity a digitálnej bezpečnosti, ktoré by mohli ovplyvniť ich bezpečnú prevádzku.
Nové opatrenia zahŕňajú aj požiadavky na preukaz spôsobilosti pilota aerotaxi, pravidlá integrácie VTOL do vzdušného priestoru (definícia letových trás, pravidlá vzletu a pristátia, atď.), ako aj osobitné pravidlá, umožňujúce týmto lietadlám vykonávať záchrannú zdravotnú službu a záchranné operácie.
Eurokomisárka pre dopravu Adina Valeanová v správe pre médiá uviedla, že s týmto regulačným rámcom EÚ opätovne potvrdzuje svoju pozíciu globálneho lídra v oblasti bezpečnosti a inovácií v letectve.
"Táto iniciatíva sľubuje otvorenie plného potenciálu inovatívnej leteckej mobility, čím sa stanovia nové štandardy pre mestskú dopravu v 21. storočí a pre budúcnosť," vysvetlila komisárka.
Uvedený legislatívny balík je kľúčovou akciou v rámci stratégie EÚ pre bezpilotné lietadlá 2.0, ktorú eurokomisia predstavila v novembri 2022. Jej cieľom je podporiť inteligentné a udržateľné odvetvie bezpilotných lietadiel v celej Európe.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)