Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

EÚ podporí elektromobilitu na Slovensku sumou 1,35 milióna eur

Ilustračné foto. Foto: TASR/Milan Kapusta

Projekt Stredoeurópske zelené koridory má ambíciu budovaním infraštruktúry rýchleho nabíjania elektromobilov prepojiť Rakúsko, Slovensko, Slovinsko, Nemecko a Chorvátsko.

Bratislava 17. decembra (TASR) – Slovensko dostane peniaze z Európskej únie (EÚ) na rozvoj elektromobility a budovanie nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá. Spoločnosť Greenway totiž získala dva európske projekty v hodnote 1 milión a 1,7 milióna eur, z ktorých polovicu preplatí únia v rámci programu TEN-T.

Projekt Stredoeurópske zelené koridory má ambíciu budovaním infraštruktúry rýchleho nabíjania elektromobilov prepojiť Rakúsko, Slovensko, Slovinsko, Nemecko a Chorvátsko. Kľúčové mestá pospája 115 rýchlonabíjacích staníc, z toho 21 na Slovensku.

"Urobí sa základná kostra, ktorá pokryje týchto päť krajín strednej Európy. Výsledkom bude, že človek si sadne do elektroauta v Košiciach a bude sa môcť plynule previezť až do Mníchova. Odtiaľ je už vybudovaná táto sieť až po Paríž," priblížil pre TASR Michal Považan z Greenway.

Cieľom druhého projektu je porovnávať dve rôzne technológie spojené s elektromobilmi – rýchlonabíjanie a výmenu batérií. "Budú sa stavať dve stanice v okolí Trenčína a Banskej Bystrice, ktoré budú mať zároveň rýchlonabíjanie aj výmenu bateriek. Na konkrétnej komerčnej prevádzke sa bude testovať, ktorá technológia vyhovuje viac konečnému prijímateľovi, teda vlastníkovi alebo používateľovi elektrických áut," vysvetlil Považan.

Projekt by mal rovnako vyvrátiť tézu, že elektroautá sú určené len na súkromné účely a kratšie vzdialenosti. Testovať sa totiž bude aj možnosť ich využitia pre ľahkú nákladnú dopravu a uplatniteľnosť v komerčnej prevádzke.

Podpora elektromobility patrí podľa vedúceho Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušana Chreneka medzi priority EÚ, rozvoj však označil za pomalší. "Hlavnými prekážkami sú vysoké obstarávacie náklady na vozidlá, nízka úroveň akceptácie zo strany spotrebiteľov a nedostatok dobíjacích staníc," zdôvodnil s tým, že Slovensko plánuje mať do roku 2020 až 4000 takýchto staníc.