Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Ekonomika

Európsky trh s osobnými autami stagnuje, výrobcovia sa tlačia do USA

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

Volkswagen je so svojou produkciou v USA už dlho. Predaj jeho základnej značky s emblémom VW už určitý čas stagnuje. Teraz chce zrejme s predajom vozidiel Škoda urobiť nový pokus ako oživiť odbyt.


Wolfsburg/Rím/Viedeň 7. júna (TASR) – Konkurenčný súboj na európskom trhu s osobnými autami je tvrdý a ich predaj stagnuje. Informuje o tom v dnešnom vydaní rakúsky denník Die Presse. Silný pokles ich odbytu v krajine s najväčším počtom vozidiel na svete však trval len krátko. V súčasnosti patria Američania medzi najhorlivejších záujemcov o kúpu osobných vozidiel.

To vzrušuje európskych výrobcov. Fiatu sa už podarilo uchytiť na americkom trhu. Od roku 2010 tam predáva Fiat 500 (dlhá verzia modelu sa v USA stala populárnou po pápežovej návšteve krajiny). Aj dcérska firma Alfa Romeo uvažuje o skoku na druhý breh Atlantiku. Model so šesťvalcovým motorom s 510 HP je špeciálne vyvinutý pre americký trh.

Volkswagen (VW) je so svojou produkciou v USA už dlho. Predaj jeho základnej značky s emblémom VW už určitý čas stagnuje. Teraz chce zrejme s predajom vozidiel Škoda urobiť nový pokus ako oživiť svoj odbyt. Ofenzíva by sa mala uskutočniť v rámci Stratégie 2025. Česká firma by sa mala dostať na trhy, na ktoré doteraz nemala prístup. Uviedol to v pondelok (6.6.) hovorca Škody Mladá Boleslav. Volkswagen doteraz nevyvážal produkciu zo svojho českého závodu okrem iného ani do Severnej Ameriky. Konkrétne rozhodnutie vedenia VW však ešte nejestvuje.

Škodovky sa v Spojených štátoch predávali v 50. a 60. rokoch minulého storočia; dlho predtým, ako do československej automobilky vstúpil VW. Stalo sa to v roku 1991. Nemecký koncern v nej získal najprv podiel 30 %. Od roku 2000 je 100-% majiteľom Škody.

Šéf Volkswagenu Matthias Müller zverejní na budúci týždeň s napätím očakávanú Stratégiu 2025. Má stanoviť rozvoj koncernu pod jeho vedením a po škandále Dieselgate. Všeobecne sa predpokladá, že VW, ktorý bol riadený prísne centralisticky z Wolfsburgu, by mal dať viac priestoru pre samostatné rozhodovanie manažérom svojich dcér. V novej situácii by sa mala viac prejaviť ich samostatnosť a schopnosť využívať rezervy, ktoré vidia vo svojej sfére pôsobenia, ale zostali skryté pred najvyššími šéfmi centrály.

Škoda v uplynulých rokoch zvýšila v Európe prudko svoj odbyt vďaka technike VW, prijateľným cenám a dokonalému dizajnu. Jej výnosy posilnili finančne celý koncern a stali sa jedným z jeho pilierov. Niektorí experti veria, že Škoda úspešne preskočí Atlantik.

Kým imidž hlavnej značky koncernu silno poškodil v USA škandál Dieselgate, ničím nezaťažená Škoda by mohla prispieť k uvoľneniu napätia. Značke však (zatiaľ) chýba veľký terénny model a model pick-up. Oba typy vozidiel idú v USA výborne na odbyt.