Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 23. máj 2024Meniny má Želmíra
< sekcia Ekonomika

Európske automobilky pravdepodobne stratia podiel na globálnom trhu

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Noví konkurenti, ktorí dokážu lacno vyrábať elektrické autá, by mohli získať pozíciu inovatívnych značiek na úkor európskych automobiliek.

Mníchov 24. júna (TASR) - Európsky automobilový priemysel pravdepodobne stratí podiel na globálnom trhu, z čoho budú profitovať konkurenti z Číny a USA. Poukázala na to analýza konzultačnej spoločnosti Boston Consulting Group (BCG).

Pokles podielu na svetovom trhu z 26 % na 24 % do roku 2040 by pre Európu znamenal stratu 300.000 pracovných miest a zníženie hospodárskeho výkonu o 37 miliárd eur, uviedla v piatok BCG. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.

Noví konkurenti, ktorí dokážu lacno vyrábať elektrické autá, by mohli získať pozíciu inovatívnych značiek na úkor európskych automobiliek. Tie podľa štúdie zápasia s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily a rastúcimi nákladmi na energie.

Okrem základného scenára BCG posudzovala aj najlepšie a najhoršie varianty možného vývoja. Nové technológie a zelená energia sú pre európsky automobilový priemysel obrovskou príležitosťou, uviedol expert BCG na automobilový priemysel Albert Waas.

"Do roku 2040 je možné vytvoriť 800.000 nových pracovných miest a dosiahnuť daňové príjmy vo výške 25 miliárd eur," povedal.

V najhoršom prípade by sa trhový podiel európskych výrobcov mohol do roku 2040 znížiť na polovicu a ročný hospodársky výkon by mohol klesnúť o tretinu, teda o 145 miliárd eur. To by bolo podľa BCG sprevádzané stratou 1,5 milióna pracovných miest.