Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 8. jún 2024Meniny má Medard
< sekcia Ekonomika

Cestovanie cez tunel medzi Britániou a Francúzskom je príliš drahé

Eurokomisár pre dopravu Siim Kallas. Foto: FOTO TASR/EPA/OLIVIER HOSLET

Európska komisia dala Londýnu a Parížu dva mesiace na riešenie cestovného cez Eurotunel.

Brusel 20. júna (TASR) - Cestovanie medzi Francúzskom a Britániou cez podmorský tunel je príliš drahé, upozornila dnes Európska komisia (EK) Paríž a Londýn. Informovala o tom agentúra DPA.

Brusel nevylučuje, že krajiny môžu porušovať pravidlá Európskej únie stanovením príliš vysokých poplatkov za používanie trate. Operátori vysoké náklady následne prenášajú na plecia cestujúcich a prepravné firmy. Tie sa už sťažovali, že nemôžu prepravovať veľkú časť tovarov cez tunel, ale pre vysoké náklady musia využívať cestnú dopravu. "Eurotunel je pre vysoké poplatky využitý len čiastočne," povedal komisár EÚ pre dopravu Siim Kallas poukazujúc na to, že tunel sa využíva na necelých 60 %.

Prepravu cestujúcich v súčasnosti zabezpečuje výhradne spoločnosť Eurostar, materskou firmou ktorej sú francúzske štátne železnice SNCF. Situácia by sa však mala v budúcnosti zmeniť, keďže právo na prepravovanie cestujúcich cez podmorský tunel získala najnovšie aj nemecká spoločnosť Deutsche Bahn.

EK dala Londýnu a Parížu dva mesiace na riešenie cestovného cez Eurotunel
Európska komisia dala Francúzsku a Británii dva mesiace na to, aby zareagovali na jej požiadavku znížiť poplatky pre osobné a nákladné vlaky využívajúce podmorský tunel medzi spomínanými krajinami. V opačnom prípade im hrozia sankcie. Informovala o tom agentúra Reuters.

Komisia dnes upozornila, že vysoké poplatky za využívanie železničnej trasy vedúcej popod Lamanšský prieliv viedli k prehnaným cenám cestovných lístkov pre ľudí, ktorí využívajú tunel na prepravu medzi Londýnom a Parížom a Bruselom.

"Cestujúci platia za lístky neprimerane vysokú cenu a nadmerné poplatky sa týkajú aj prepravy tovaru. Takýto systém brzdí rast v železničnej doprave," povedala hovorkyňa komisára EÚ pre dopravu Siima Kallasa. Podľa EK práve prehnane vysoké poplatky spôsobujú, že prepravná kapacita tunela je využitá len na 43 %. Brusel preto požaduje, aby sa znížili zhruba o polovicu.