Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia Ekonomika

Crowdfunding má v Českej republike svoj priestor a rastie

Foto: TASR/M

Napriek značnému nárastu finančných prostriedkov poskytnutých prostredníctvom crowdfundingových platforiem nepredstavujú tieto činnosti zásadný podiel na českom trhu.

Bratislava/Praha 2. decembra (TASR) – Crowdfunding predstavuje plnohodnotnú alternatívu k tradičným zdrojom financovania a na českom finančnom trhu už má vytvorený svoj priestor. Celosvetovo tento trh dynamicky rastie a naďalej sa bude rozvíjať aj v Českej republike. Pre TASR to uviedol riaditeľ českej crowdfundingovej spoločnosti Fundlift Radek Musil.

Spoločnosť sa zaoberá investičným crowdfundingom, ktorý je vhodnejší pre projekty v pokročilejšej fáze realizácie. "Financovanie u nás žiadajú najmä technologické startupy, ktoré už majú hotový finálny produkt, ale aj spoločnosti s dlhšou históriou, najčastejšie z gastro sektoru," priblížil Musil. Investori môžu na projekty prispieť sumou od 5.000 CZK a investovať môžu do dlhopisov, konvertibilného dlhu alebo podielu v spoločnostiach.

Práve úverovým a investičným crowdfundingom sa zaoberá Česká národná banka (ČNB). Aj napriek značnému nárastu finančných prostriedkov poskytnutých prostredníctvom crowdfundingových platforiem nepredstavujú tieto činnosti zásadný podiel na českom trhu. Český právny poriadok nemá špecifickú úpravu poskytovania finančných crowdfundingových služieb, vzťahujú sa na ne rovnaké regulačné pravidlá ako na ostatné spôsoby financovania.

"ČNB sa dlhodobo hlási k princípu technologickej neutrality, ktorá predpokladá uplatňovanie rovnakých regulačných pravidiel bez ohľadu na technologický spôsob ponúkania produktov a služieb. Stanovenie pravidiel pre poskytovanie finančných crowdfundingových služieb by mohlo znamenať porušenie tohto princípu," vysvetlila pre TASR Denisa Všetíčková z oboru komunikácie ČNB.

Crowdfunding je koncept získavania finančných prostriedkov po menších sumách od väčšieho množstva drobnejších investorov, najmä prostredníctvom online platforiem. Ide o aktivity, pri ktorých vlastník projektu žiada cez internet peňažnú podporu za účelom jeho financovania.