Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Ekonomika

Košické Staromestské divadlo Petra Raševa využilo crowdfunding

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Riaditeľka divadla Ľuba Blaškovičová s tým, že boli prvým slovenským projektom, ktorému sa podarilo uspieť na českom portáli.

Košice 3. decembra (TASR) – Alternatívnu formu financovania svojich aktivít, tzv. crowdfunding, využilo v minulosti Staromestské divadlo Petra Raševa v Košiciach. Finančnú podporu pre multižánrové predstavenie v plenéri – Imaginácie získalo dvakrát.

"Že niečo také existuje, som počula po prvý raz od známeho, ktorý žil v zahraničí. Imaginácie boli náročný projekt, bez vstupného, ich financovanie bolo vždy viaczdrojové. Okrem žiadostí o granty, ktorých som písala desiatky každý rok, a príspevkov samosprávy, tu boli významní sponzori, ktorí sa ale po roku 2013 stiahli, keď boli Košice Európskym hlavným mestom kultúry. Po vzniku Fondu na podporu umenia (FPU), sme boli presvedčení, že takýto jedinečný projekt určite získa podporu, nestalo sa. Po piatich rokoch a takmer 100.000 divákoch bolo jasné, že sme skončili, alebo na dofinancovanie potrebujeme iné zdroje. Nakopli ma priatelia z Česka, ktorí hovorili o milióne českých korún pre divadelný projekt prostredníctvom portálu HitHit," uviedla pre TASR riaditeľka divadla Ľuba Blaškovičová s tým, že boli prvým slovenským projektom, ktorému sa podarilo uspieť na českom portáli.

V roku 2015 získali od ľudí približne 16.500 eur, pričom ďalších 3500 eur doplatila Blaškovičová zo svojich, aby neprišli o všetky zaslané príspevky, ak nedosiahnu cieľovú sumu 20.000 eur. O rok neskôr nedoplácali nič, za 40 dní vyzbierali od darcov 20.805 eur.

"Tento rok sme do toho už nešli. Bez základnej dotácie z FPU nemáme šancu vyskladať 80.000 eur, čo sú približné náklady na podujatie. Takže Imaginácie po siedmich ročníkoch skončili," skonštatovala Blaškovičová.

Crowdfunding je podľa jej slov vhodný na dofinancovanie veľkých projektov, ale aj celkové financovanie malých.

"Dôležité je neustále komunikovať s ľuďmi, ktorí prispievajú. Keď sa pustíte do crowdfundingu, je to vlastne samostatný projekt pred projektom a potrebujete niekoho, kto sa tomu bude neustále venovať, lebo čas je limitovaný. Je to ťažšie v prípade úplne nového projektu, ktorý nikto nepozná. Musíte byť svojím spôsobom jedineční," odporúča Blaškovičová.

Crowdfunding vznikol začiatkom tohto storočia pôvodne ako nástroj kreatívneho priemyslu. Umožnil záujemcom vopred prispieť umelcom na ich tvorbu, pričom za odmenu často dostali samotný výsledok ich činnosti, napríklad hudobné CD.

Vo svojej podstate ide o získavanie malého množstva peňazí od veľkého množstva ľudí prostredníctvom verejnej výzvy na internete, za účelom financovania konkrétneho projektu. Rôznorodé kategórie crowdfundingu spája spravidla online podoba kampaní, ktoré ľuďom ponúkajú možnosť podporiť projekty alebo do nich investovať a väčšie množstvo podporovateľov, čím sa využíva sila davu (crowd).