Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Od januára budúceho roka menia viaceré banky svoje cenníky

Ilustračná snímka. Foto: Andrej Galica

Šesť finančných domov plánuje zvýšiť poplatky za niektoré služby.

Bratislava 12. novembra (TASR) - Banky na Slovensku upratujú svoje cenníky. Od januára budúceho roka šesť finančných domov plánuje zvýšiť poplatky za niektoré služby. Ukázal to prehľad zmeny cenníkov, ktoré pripravil portál Finančný kompas. Významnejšie by sa však zmeny cenníkov klientov dotknúť nemali, keďže väčšinou ide o zmeny mimo balíkov služieb.

"Banky opäť siahajú na cenníky, menia niektoré poplatky. Buď smerujú k tomu, že sa snažia zminimalizovať operácie, ktoré sa realizujú priamo v pobočke, to sú hotovostné vklady, výbery, vypisované prevodné príkazy, alebo niektoré smerujú k tomu, že chcú zvýšiť výnosy cez vyššie poplatky," skonštatoval v rozhovore pre TABLET.TV odborník portálu Finančný kompas Maroš Ovčarik.

Banky upravujú najmä poplatky za prácu s hotovosťou. V niektorých prípadoch sa zvyšuje poplatok za vedenie účtu, za poskytnutie informácií o pohyboch na účte, za hotovostný výber, hotovostný vklad na účet, za spracovanie mincí pri vklade a výbere, poplatky sa menia aj pri hazardných hrách či stávkovaní.

Slovenská banková asociácia (SBA) vyčíslila, že poplatky sa menia pri 21 položkách, klienti by však tieto zmeny nemali podľa asociácie významne pocítiť. "Keďže väčšina zmien sa týka mimoriadnych položiek, operácií s hotovosťou alebo bezhotovostných operácií mimo balíkov služieb, je možné predpokladať, že vplyv na priemerného retailového klienta nebude významný. Plánované zmeny cien súvisia skôr so snahou minimalizovať vysoko nákladové položky, ako sú napríklad operácie s hotovosťou. Ovplyvnia skôr nákladovú ako výnosovú stranu bánk," vysvetľuje analytik SBA Marcel Laznia.

Vyčíslil, že ceny bezhotovostných operácií sa menia v štyroch prípadoch, pričom trikrát ide o zmeny mimo balíkov služieb. "To znamená, že väčšinu klientov tieto zmeny nepostihnú. V štyroch prípadoch sa zvyšujú balíky služieb, avšak v jednom prípade ide o málo používaný produkt a v jednom prípade je zvýšenie ceny vykompenzované zahrnutím ďalšej služby," priblížil Laznia.

Poplatky nie sú hlavnou položkou, na ktorej banky v súčasnosti zarábajú. Stále sú to úrokové výnosy, ktoré ale klesajú v dôsledku dlhodobo nízkej úrovne úrokových sadzieb na trhu. Podľa Ovčarika sa to však môže postupne meniť. "Dá sa očakávať, že banky budú pozvoľna meniť tradičný bankový model, kde úplne dominantnú časť príjmov im tvorili úrokové výnosy. Keďže tie im klesajú a je veľký predpoklad, že aj do budúcnosti klesať budú, preto logicky hľadajú alternatívu a tá sa javí v podobe poplatkov," tvrdí Ovčarik.

Banková asociácia vyčíslila, že úrokové výnosy v súčasnosti tvoria približne 73 % výnosov. "Podiel poplatkov na celkových výnosoch v súčasnosti tvorí približne 24 %. Slovensko sa tak radí pod priemer krajín Európskej únie a aj priemer krajín V4," upozornil Laznia.

Podľa údajov SBA za tri štvrťroky tohto roka čisté výnosy z poplatkov medziročne mierne stúpli o 0,9 %, a to aj napriek tomu, že príjem z poplatkov klesol o 1,3 %. "Dôvodom je práve výraznejší pokles nákladov súvisiacich z poplatkami. Už v súčasnosti je možné pozorovať, že faktory, ktoré najviac pozitívne ovplyvňujú medziročné zmeny v ziskovosti bánk, sú na strane nákladov," dodal Laznia s tým, že ide napríklad o pokles administratívnych nákladov či pokles nákladov súvisiacich s tvorbou opravných položiek k zlyhaným úverom.

Ak chcú ale klienti na bankovom styku ušetriť, podľa Ovčarika by mali robiť transakcie elektronicky. "Takmer všetky operácie, ktoré sa robia v pobočke, sú mnohonásobne drahšie, ako keď ich klient spraví cez internet. Ideálne je, čo najskôr sa naučiť cez internetbanking robiť maximum operácií, aby si človek zlacnil celý bankový styk," odporúča Ovčarik.