Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Pčelár: Úspech crowdfundingu závisí od propagácie projektu

Foto: TASR/AP

Prvý crowdfundingový projekt si spevák a spisovateľ Pčelár vyskúšal spolu so svojou kapelou Jamestown.

Nitra 3. decembra (TASR) – Jedným zo Slovákov, ktorí majú praktické skúsenosti s crowdfundingom, je aj finalista Česko Slovenskej SuperStar, spevák a v súčasnosti už aj spisovateľ Itcho (Štefan) Pčelár. Napriek prvému neúspešnému projektu z roku 2015 sa Pčelár v tomto roku opäť pokúsil o kolektívne financovanie svojho nového projektu, tentoraz bol úspešný. Podľa vlastných slov sa poučil nielen z prvého neúspešného pokusu, ale sa aj inšpiroval úspešnými projektmi.

Prvý crowdfundingový projekt si Pčelár vyskúšal spolu so svojou kapelou Jamestown. "Chceli sme natočiť videoklip, no nevyšlo nám to. Doplatili sme na neskúsenosť, nemali sme veľmi prehľad, ako sa to robí. Poznal som len zahraničný Kickstarter a vedel som len približne, ako to funguje. Neskôr som sa dozvedel od známeho, že niečo podobné máme aj pre Slovensko a Česko," povedal spevák.

V tomto roku si crowdfundingový projekt zopakoval a pokúsil sa vyzbierať financie na svoju knižku Sofie. Prekvapilo ho, koľko práce mu dalo vypracovať projekt. "Zabralo mi to týždeň intenzívnej práce. Vložil som do toho veľa energie, spravil si prieskum, učil sa od úspešných projektov a vyšlo to. Na rozdiel od prvého projektu som tentoraz nepodcenil propagáciu. V crowdfundingu potrebuje človek podporu všetkého a všetkých," zhodnotil svoje skúsenosti Pčelár.

Veľmi dôležitú úlohu zohráva propagácia na všetkých dostupných sociálnych sieťach. "Kto je zdatný v boostovaní na Facebooku, určite sa mu oplatí zaplatiť si nejakú tú reklamu," tvrdí Pčelár. Podľa jeho skúseností je síce projekt crowdfundingu čoraz populárnejší aj na Slovensku, no na druhej strane treba dať o sebe a svojom projekte vedieť čo najširšiemu okruhu ľudí. "Vďaka tomu bol môj projekt úspešný. Dnes už mám knižku v kníhkupectvách a ďakujem všetkým ľuďom, ktorí môj projekt podporili," povedal.

V súčasnosti najznámejšími crowdfundingovými portálmi pre Slovenskú a Českú republiku sú startovac.cz a hithit.com, ktoré majú náskok pred novovznikajúcou konkurenciou. "Neviem posúdiť, do ktorého sa viac oplatí ísť. Čísla úspešných projektov a vyzbieraných peňazí majú zhruba rovnaké, takže je to skôr vec vkusu," domnieva sa Pčelár. Napriek tomu, že Česi majú pred Slovákmi náskok, slovenských projektov pribúda a rastie aj ich kvalita a kreativita.