Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea
< sekcia Ekonomika

Hospodársky výbor odporučil zopakovať kontrolu v LPS v roku 2025

Ilustračné foto. Foto: Teraz.sk

Kontrolóri totiž pri prvej kontrole LPS vytkli vysoké traťové a terminálne poplatky, za ktoré môžu podľa NKÚ aj veľmi vysoké benefity pre zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve.

Bratislava 6. decembra (TASR) - Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) má vykonať opätovnú kontrolu v štátnom podniku Letové prevádzkové služby (LPS) v druhom polroku 2025. V stredu sa na tom uzniesol Výbor Národnej rady (NR) SR pre hospodárske záležitosti. Kontrolóri totiž pri prvej kontrole LPS vytkli vysoké traťové a terminálne poplatky, za ktoré môžu podľa NKÚ aj veľmi vysoké benefity pre zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve.

Výbor tiež odporučil ministrovi dopravy SR Jozefovi Rážovi ml. (nominant Smeru-SD) vypracovať koncepciu a stratégiu rozvoja civilného a ostatného letectva, v ktorom by boli definované požiadavky na úroveň, rozsah a efektivita služieb poskytovaných LPS na jednotlivých letiskách. Vypracovanie koncepcie odporučil pri kontrole aj NKÚ, podľa ktorého treba určiť, ako poskytovať letecké služby aj na menších, stratových letiskách a tiež vyriešiť financovanie modernizačného dlhu.

Ako vysvetlil na výbore generálny riaditeľ LPS Jozef Kiss, traťové a terminálne poplatky sa neskladajú len výlučne z miezd zamestnancov, sú však od nich i od objemu osobných nákladov závislé. Spojené sú podľa neho aj s jednotlivými spôsobmi vyrovnávania v rámci členských štátov Európskej únie (EÚ). "Tu treba spomenúť, že za roky 2020 a 2021 nám bolo z únie vrátených šesť miliónov eur, ktoré rozpúšťame v roku 2023 a 2024. A to má výrazný dosah na zvýšenie traťových a terminálnych poplatkov, preto v roku 2023 malo Slovensko najvyššie traťové a terminálne poplatky," vysvetlil Kiss. Ako dodal, tieto poplatky budú, v dôsledku nadmerného zisku v roku 2022 a pod tlakom členských štátov EÚ, v budúcom roku znížené o 12 eur.

Kontrola NKÚ sa týkala rokov 2019 až 2022 a ukázala vysoké náklady za traťové navigačné služby. Podľa NKÚ za tým stáli aj vysoké benefity pre zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve. Osobné náklady podľa kontrolórov tvorili v kontrolovanom období približne 60 % celkových nákladov LPS.