Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech
< sekcia Ekonomika

Experti sa obávajú vysokej závislosti českej ekonomiky. Od áut

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

Podľa ekonóma Aleša Michla sa ponúka prirovnanie k Fínsku a Nokii.

Praha 8. júna (TASR) - Automobilový priemysel tvorí v Česku už 9 % hrubého domáceho produktu (HDP) a česká ekonomika je čoraz závislejšia od toho, ako sa v Európe predávajú autá. Podľa niektorých ekonómov je závislosť už príliš vysoká a nebezpečná.

Podľa ekonóma Aleša Michla sa ponúka prirovnanie k Fínsku a Nokii. "Nokia, rovnako ako tie naše automobilky, tiež mala super tržby a rástla. Lenže Apple aj Samsung jej začali brať najskôr maržu a potom aj celý trh," upozornil Michl.

Aký dosah teda môžu mať ťažkosti automobiliek či dokonca ich prípadný koniec na českú ekonomiku? "Na Nokiu bolo nabalených toľko dodávateľov a služieb, že keď išla dole, poslala do trojročnej recesie aj celú fínsku ekonomiku," varoval ekonóm.

Podľa Davida Marka zo spoločnosti Deloitte je Česko jednou z najviac koncentrovaných ekonomík v Európe. Len Írsko a Luxembursko majú v Európe koncentrovanejšiu ekonomiku.

"Vysoká koncentrácia je rizikom. Ak by prišla špecifická kríza, ktorá by postihla odvetvie, na ktoré sa príliš spoliehame, boli by dosahy na ekonomiku citeľné. Jednoducho, českej ekonomike by sa mohlo stať to, čo sa stalo americkému Detroitu," uviedol Marek. Detroit býval centrom amerického automobilového priemyslu. Kríza tamojších automobiliek viedla ku krachu mesta a veľkému odlivu ľudí.

Michl tvrdí, že každé odvetvie občas zažíva "kreatívnu deštrukciu" a raz to čaká aj autá. "Jednoducho až sa nabehne na nový pohon alebo sa autá budú zdieľať, alebo sa stane niečo, čo ani netušíme, tak ten priemysel s tými klasickými autami pôjde do hája a s ním aj ekonomika," dodáva. Podľa neho môžeme s takýmto nebezpečenstvom robiť len to, že štát prestane dávať automobilovému priemyslu ďalšie investičné stimuly.

O extrémnej závislosti od áut sa v Česku hovorilo veľa pri poslednej hospodárskej kríze. Tú nakoniec české automobilky zvládli bez väčších problémov, predovšetkým vďaka rôznym programom typu šrotovné v iných krajinách.