< sekcia Ekonomika

Inštitút pre dopravu vyzýva na vyriešenie Triblaviny

Na ilustračnej snímke odpočívadlo Triblavina, na diaľnici D1 Bratislava - Trnava v smere z Bratislavy. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Za kľúčové taktiež považuje, aby Bratislavský samosprávny kraj zabezpečil čo najskôr prostredníctvom ciest II. triedy napojenie okolitých obcí na križovatku Triblavina.

Bratislava 17. júna (TASR) - Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) vyzýva ministerstvo dopravy a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) na urýchlené vyriešenie situácie okolo diaľničnej križovatky Triblavina. "Či už to bude riešenie križovatky so šiestimi jazdnými pruhmi diaľnice D1 aj so súbežnými kolektormi, alebo druhá alternatíva diaľnice s ôsmimi pruhmi bez kolektorov, podstatné je križovatku s priľahlou infraštruktúrou dostavať čo najskôr," informoval TASR predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

Za kľúčové taktiež považuje, aby Bratislavský samosprávny kraj (BSK) zabezpečil čo najskôr prostredníctvom ciest II. triedy napojenie okolitých obcí na križovatku Triblavina, pretože je to v záujme celkovej dopravnej obslužnosti hlavného mesta, ako aj množstva ľudí, ktorí bývajú v obciach pri Bratislave. "Dnes nie je čas na špekulácie, nekonečné porovnávania a žiaľ, ani na realizáciu najlepšieho variantu. Desaťtisíce ľudí roky márne čakajú na vyriešenie ich zložitej situácie s dopravou," priblížil Matej.

V súčasnosti sa podľa jeho slov posudzujú dve alternatívy vyriešenia dopravnej situácie. Prvá počíta s vybudovaním kolektorov ako pozdĺžnych cestných komunikácií pri diaľnici, druhá alternatíva diaľnice je s ôsmimi pruhmi bez kolektorov. "Chceme upozorniť, že kolektory by nemali slúžiť ako náhrada klasickej cestnej infraštruktúry. Vo svete kolektory slúžia len v prípade náhradnej cestnej komunikácie, keď z titulu postavenia nadradenej cestnej infraštruktúry je zabránený vstup na cudzí majetok," tvrdí Matej. V takom prípade sa podľa neho vybudujú kolektory ako pristúpenie na najbližší možný diaľničný privádzač. Druhý spôsob používania kolektorov je, že slúžia len pre dopravu zložiek integrovaného záchranného systému pre políciu, zdravotníkov a hasičov, aby sa v prípade zápchy dostali na akékoľvek miesto na diaľnici.

"Pri výstavbe križovatky Triblavina považujeme za najlepšie riešenie variant, ktorý počíta s rozšírením diaľnice D1 na plnohodnotné štyri jazdné pruhy v každom smere a s vybudovaním  diaľničnej križovatky bez súbežných kolektorov," konštatuje Matej. Zároveň navrhujú križovatku napojiť zo severnej a južnej strany na existujúcu cestnú infraštruktúru s dobudovaním ciest II. triedy pod gesciou BSK a rozšírením "Starej Seneckej cesty" na štyri jazdné pruhy. "Toto riešenie by bolo z ekonomického a dopravného hľadiska najefektívnejšie," podotýka predseda správnej rady IDH.

K výstavbe variantu bez kolektorov podľa neho nedošlo, pretože na Slovensku sa stalo "hitom", že vyššie územné celky prípadne mestá a obce sa snažia vyhnúť výstavbe cestných komunikácií ich zaradením do výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry, aby náklady znášal štát, v tomto prípade fondy EÚ. "Práve tento zámer viedol k zmene projektu a jeho doplnenie o výstavbu kolektorov," tvrdí Matej.

NDS aj dnes pre TASR potvrdila, že stále pracuje na optimálnom riešení križovatky Triblavina. Samotný návrh chce verejnosti predstaviť v najbližších týždňoch.  

Pôvodne navrhované riešenie diaľnice D1 a križovatky Triblavina so šiestimi pruhmi, so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice, sa totiž v nadväzujúcom projekte pre stavebné povolenie mení na diaľnicu s ôsmimi pruhmi bez kolektorov.  Proti týmto zmenám spustili ešte vo februári obyvatelia Bernolákova, Chorvátskeho Grobu a Ivanky pri Dunaji petíciu, pretože sa obávajú dennodenného kolapsu dopravy. V apríli bola tiež spustená petícia za prestavbu diaľnice D1 a križovatky Triblavina so súbežnými kolektormi a v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013.

NDS však na aprílovom verejnom rokovaní na Úrade BSK uviedla, že prestavba podľa pôvodného navrhovaného riešenia by spôsobila problémy v doprave. Riešenie, ktoré sa v minulosti dostalo aj do územného plánu BSK, už podľa diaľničnej spoločnosti nie je aktuálne a znamenalo by také dopravné problémy, aké sú napríklad na bratislavskom Prístavnom moste.

Páči sa mi TERAZ.SK na Facebooku

Staňte sa fanúšikom a sledujte dôležité správy z TASR priamo na vašom Facebooku.