Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Ekonomika

J. Počiatek v súťaži NDS porušenie zákona nevidí

Ján Počiatek Foto: TASR

Časť opozičných poslancov však chce o tendri vedieť viac, žiada preto poslanecký prieskum u diaľničiarov. Ak by s ním neuspeli, sú odhodlaní odvolávať šéfa rezortu dopravy.

Bratislava 27. novembra (TASR) – V súťaži Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na zabezpečenie platieb mýta cez palivové karty nebol podľa ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD) porušený zákon.

Časť opozičných poslancov však chce o tendri vedieť viac, žiada preto poslanecký prieskum u diaľničiarov. Ak by s ním neuspeli, sú odhodlaní odvolávať šéfa rezortu dopravy.

"To je prirodzeným ďalším krokom, ktorý súvisí s takouto kauzou," skonštatoval šéf parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti Ján Hudacký (KDH). O povolenie poslaneckého prieskumu žiadali opoziční poslanci už na dnešnom zasadnutí hospodárskeho výboru, väčšina členov ho ale neodobrila. Hudacký sa chce preto obrátiť na ministra Počiatka listom.

Ten si na takúto požiadavku počká, podľa vlastných slov nemá problém o celej veci diskutovať. "Otvorene im dáme všetky dokumenty, ktoré chcú. Nemáme problém diskutovať na túto tému, avšak musí to byť v rovine vecných argumentov," doplnil Počiatek.

Podľa Hudackého boli v súťaži účelovo nastavené podmienky o technickej spôsobilosti. A to tak, že sa jej mohli zúčastniť len firmy, ktoré majú referencie a skúsenosti s palivovými kartami. Takouto spoločnosťou je podľa neho len firma Fleetpay, ktorá už dnes zabezpečuje platby za mýto palivovými kartami. V roku 2009 ju štát vybral bez súťaže, čo sa nepáčilo Európskej komisii (EK). Začala preto voči Slovensku konanie a ukončila ho až po vyhlásení riadneho tendra.

Víťazom súťaže sa stala firma Paywell, ktorá ale na splnenie podmienok tendra použila práve referencie spoločnosti Fleetpay. V diskusii počas zasadnutia výboru to uviedol minister Počiatek. "Minister v diskusii v zásade priznal, že firma, ktorá bola nedávno vybraná priamym zadaním, za ktoré nás kritizovala EK, pokračuje ďalej vo veľmi lukratívnej zákazke, ktorú platí štát," dodal Jozef Mikuš (SDKÚ-DS).

Podľa Počiatka ale používanie cudzích referencií je akoby "svätým grálom" aj v smernici EÚ. Práve preto, aby sa aj malé alebo nové firmy mohli zúčastniť súťaží bez toho, aby v danej oblasti práve vtedy podnikali. "Vedia si nakúpiť cudzie referencie, je to úplne štandardná vec, deje sa to bežne," zdôraznil minister.

Čo sa týka podmienok súťaže, podľa šéfa rezortu dopravy počas rok trvajúceho tendra nikto proti nim nenamietal. Dnes pritom môže podľa neho namietať a podať námietku aj ten, čo sa súťaže nezúčastnil. Zároveň ale nevidí problém v tom, nechať skontrolovať obstarávanie Úradom pre verejné obstarávania (ÚVO).

Opozícia súťaži vyčíta aj to, že za víťazom tendra stojí podľa nej schránková firma. "Určite to nie je v poriadku z pohľadu etického a aj v súvislosti s praním špinavých peňazí, čo sa dotýka schránkových firiem," myslí si Hudacký. Minister ale oponoval s tým, že podľa súčasne platných zákonov nemožno takúto firmu z tendra vylúčiť. "Práve naopak, keby sme takú firmu vylúčili, konali by sme protizákonne," dodal.