Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 15. máj 2024Meniny má Žofia
< sekcia Ekonomika

Koncern PSA Peugeot Citroën má zlú koncepciu, zlé riadenie a je malý

Foto: TASR/AP

Expert uviedol, že PSA, konkurent Volkswagenu, trpí tým, že má nadbytočnú produkčnú kapacitu a veľmi závisí na odbyte v Európe, ktorý redukuje súčasná kríza.

Paríž 11. septembra (TASR) - Francúzsku automobilku PSA Peugeot Citroën silno kritizoval osobitný audítor francúzskej vlády Emmanuel Sartorius.

Podľa neho sa vedenie podniku v posledných dvoch desaťročiach v strategických rozhodnutiach dopustilo viacerých ťažkých chýb. Obsahuje to predbežná správa o stave koncernu, ktorú zverejnili dnes v Paríži. Jeho hlboká reštrukturalizácia, vrátane znižovania počtu pracovníkov, sa javí ako nevyhnutná. Vedenie však bude musieť podstatne viac ako doteraz diskutovať s odbormi. Odporúča Sartorius.

Expert uviedol, že PSA, konkurent Volkswagenu, trpí tým, že má nadbytočnú produkčnú kapacitu a veľmi závisí na odbyte v Európe, ktorý redukuje súčasná kríza. Namiesto toho, aby koncern investoval do perspektívnych rozvojových krajín, druhý najväčší výrobca vozidiel na kontinente radšej vyplácal vysoké dividendy a skupoval svoje akcie. Na tieto činnosti vynaložil v rokoch 1999 až 2011 viac ako šesť miliárd eur. Vedenie PSA obvinenia odmietlo a uviedlo, že v uvedenom období investovalo do vývoja a výroby 40 miliárd eur.

Peugeot
Foto: TASR/AP
Rozhodnutie o posúdení stavu PSA vzniklo vo vláde po oznámení vedenia koncernu, že musí realizovať úsporné opatrenia. Do plánu zapísalo aj zastavenie výroby v montážnom závode v Aulnay neďaleko Paríža. Okrem toho by sa malo vo Francúzsku zrušiť 8000 pracovných miest. Plán bol zverejnený v polovici júla a odvtedy sa ozývajú proti nemu protesty. Ak sa zámer nezmení, odbory zorganizujú veľké demonštrácie. Avšak Sartoriusova správa znamená, že od vlády nemôžu očakávať nijakú nepriamu podporu. Navrhnuté opatrenia sú nevyhnutné.

Sartorius situáciu posudzuje tak, že sa koncern PSA dostal do zovretia klieští. Predstavujú ho nízke mzdy vo východoeurópskych krajinách, v ktorých pôsobia iné veľké koncerny, a nemeckí výrobcovia prémiových typov vozidiel ako Audi, BMW a Mercedes. Na to, aby mohla PSA ovplyvňovať trh je voči iným jeho hlavným hráčom primalá. Vlani koncern predal iba 3,5 milióna vozidiel. Ich výroba sa sústredila najmä vo Francúzsku. Produkčná kapacita závodov je postavená na odbyt štyroch miliónov vozidiel ročne.

PSA sa dostala do hlbokej stratovosti. Pokles predaja vozidiel vo Francúzsku, Španielsku a v Taliansku spôsobil v prvom polroku  stratu 819 miliónov eur.

Odbory sú však bojovo naladené. Podporia kompromis iba vtedy, ak sa ani jeden prepustený zamestnanec koncernu nebude musieť hlásiť na úrade práce. Vláda vplýva na PSA len nepriamo; na rozdiel od Renaultu sa na ňom majetkovo nepodieľa.