Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Na konferencii Newmatec sa zišli špičky z automobilovej branže

Na archívnej snímke predseda ZAP SR Jaroslav Holeček. Foto: FOTO TASR/Martin Baumann

Cieľom dvojdňového slovenského fóra je priniesť nové poznatky, kontakty a skúsenosti ľudí z automobilovej branže pôsobiacich v európskom priestore.

Tále 11. marca (TASR) – Automobilový priemysel je kostra slovenského priemyslu a jediný región v Európe, kde došlo k jeho rozvoju, je práve región krajín V4. Pripomenul to dnes štátny tajomník ministerstva hospodárstva Rastislav Chovanec na otvorení konferencie Newmatec 2015, ktorá sa dnes popoludní začala na Táľoch. Cieľom dvojdňového slovenského fóra určeného pre spoločnosti pôsobiace v oblasti výroby automobilov a komponentov je priniesť nové poznatky, kontakty a skúsenosti ľudí z automobilovej branže pôsobiacich v európskom priestore.

"Automobilový priemysel zastáva významné postavenie, je kľúčovým odvetvím hospodárstva na Slovensku, čo potvrdil minulý rok, keď sa v troch automobilkách vyrobilo viac ako 970.000 automobilov," konštatoval Chovanec. Tlmočil i slová ministra, ktorý dúfa, že jedným z výsledkov konferencie bude aj to, že sa nájdu ďalšie firmy, ktoré vytvoria nové pracovné miesta a slovenské firmy budú aktívne zapájané do dodávateľských reťazcov, čo opäť posilní konkurencieschopnosť nášho priemyslu.

Organizátorom konferencie Newmatec 2015 je Zväz automobilového priemyslu SR. Ako zdôraznil jeho prezident Jaroslav Holeček, po 15 rokoch je to prvé veľké fórum, kde sa stretli špičkoví odborníci z mnohých oblastí, ktoré súvisia nielen s technológiami, materiálmi a dizajnom pre automobilový priemysel, ale aj s ich vývojom a trendmi.

Na otázku TASR, čo bolo dôvodom absencie podobne zameraných konferencií, Holeček reagoval: "Možno sme sa viac sústredili na to, ako sem dostať automobilový priemysel. Teraz je tu a treba ho ďalej rozvíjať. Každá stagnácia vedie k umieraniu v stoji a my nechceme umrieť v stoji. Rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku je nasmerovaný práve na rozvoj subdodávateľov, to je momentálne náš cieľ. Ten je však závislý práve od trendov, ktoré sú v oblasti materiálu a technológie, výskumu, vývoja a inováciách. Konferencia prišla v čase, keď je to už tak zrelá téma, že treba o nej hovoriť." Ako poznamenal, o výskume a vývoji pre priemysel sa tri roky dozadu veľa nehovorilo, teraz to patrí medzi témy číslo jeden.

"Pred 15 rokmi bol automobilový priemysel orientovaný na výrobu automobilov a bolo to predovšetkým zváranie, lakovanie, montáž. Všetky subdodávky prichádzali zo zahraničia. Dnes máme na Slovensku etablovaných lokálnych subdodávateľov, ktorí si so sebou priniesli výskum a vývoj, konštrukciu. Máme subdodávateľský priemysel, ktorý sme tu do roku 2003 nemali," zdôraznil pre TASR Holeček.

Na konferencii vystúpil aj Martin Goede, šéf plánovania a rozvoja technológií z Volkswagen AG, ktorý účastníkov informoval o ich víziách. Ako konštatoval, Volkswagen je jeden z najväčších a najúspešnejších automobilových podnikov na svete. Má okolo 107 závodov po svete a v nich sa denne vyrobí viac ako 40.000 nových áut. Ročne je to je to vyše 10 miliónov. Pokrývajú 12 rôznych značiek.

Goede informoval o dôležitosti a význame odľahčených karosérií a ľahkých materiáloch, o ich prechode na odľahčenú oceľ a hliník, čo je podľa neho odpoveď na najbližšie roky. Pre Volkswagen je dôležitá kvalita, atraktívna cena, no aj efektívna výroba a znižovanie emisií CO2 (oxidu uhličitého), ku ktorému ich núti neustále sa sprísňujúca medzinárodná legislatíva a čomu sa musia všetci prispôsobiť.