Hlavným problémom je priepustnosť letiska na bezpečnostných kontrolách, ktoré musí povinne robiť.
Autor TASR
Bratislava 23. augusta (TASR) – Výstavba nových terminálov na letisku v Bratislave mala hlavnému mestu priniesť možnosť ročne vybaviť na príletoch a odletoch päť miliónov cestujúcich. Hoci sa dokončila pred rokom a vyžiadala si celkové náklady 120,6 milióna eur, sľúbenú kapacitu letisko nebude môcť zabezpečiť. Jedine po ďalších stavebných úpravách.
Podľa generálneho riaditeľa letiska M. R. Štefánika Ivana Trhlíka je totiž kapacita päť miliónov cestujúcich len teoretická. V skutočnosti môžu počas jedného roka obidva terminály vybaviť maximálne 3,5 milióna ľudí. V prípade, že by letisko chcelo viac, vyžiadalo by si to ďalšie stavebné úpravy. "Aj keď máme nový terminál, masívny nárast cestujúcich zatiaľ nie je možný," uviedol Trhlík pre TASR.
Hlavným problémom je priepustnosť letiska na bezpečnostných kontrolách, ktoré musí povinne robiť. Tá je v súčasnosti 750 cestujúcich za hodinu. To znamená, že letisko dokáže maximálne vybaviť 10 lietadiel za hodinu. Pritom kapacita dráhy je taká, že dokáže za hodinu vybaviť 45 lietadiel.
"Musíme zladiť dráhovú kapacitu s priepustnosťou letiska," skonštatoval Trhlík. Pri odhadovanej kapacite päť miliónov cestujúcich sa počítalo s rovnomerným rozmiestnením počtu pasažierov v priebehu 24 hodín. Na letisku však treba zohľadniť takzvané rušné hodiny, kedy prilieta a odlieta viac lietadiel. Práve tie sú kľúčové pre jeho priepustnosť, pretože potom zase prídu pokojnejšie hodiny.
Podľa generálneho riaditeľa by sa dali potrebné stavebné úpravy na zvýšenie priepustnosti na bezpečnostných kontrolách zrealizovať aj v súčasných priestoroch. "Našou snahou je, aby sme kapacitu zdvojnásobili, aby sme boli schopní vybaviť 1500 cestujúcich za hodinu," opísal Trhlík. Situáciu však podľa jeho slov skomplikujú aj nové bezpečnostné opatrenia súvisiace s prepravou tekutín, ktoré vstúpia do platnosti v januári 2014.
Letisko ukončilo druhú etapu dostavby nových terminálov v lete minulého roku. Projekt sa financoval sčasti z verejných zdrojov a tiež zo zdrojov letiska a jeho úverov. Rozhodnutie vlády postaviť terminál s takouto kapacitou prišlo v období, keď letisko ročne vybavovalo približne dva milióny cestujúcich. Následne nastala kríza a od roku 2009 počty cestujúcich klesali. Za minulý rok prešlo jeho bránami celkovo 1,4 milióna ľudí, čo predstavovalo pokles o približne 11 % oproti predošlému roku. Tohtoročné odhady hovoria, že letisko by mohlo vybaviť približne rovnaký počet ľudí ako vlani.
Podľa generálneho riaditeľa letiska M. R. Štefánika Ivana Trhlíka je totiž kapacita päť miliónov cestujúcich len teoretická. V skutočnosti môžu počas jedného roka obidva terminály vybaviť maximálne 3,5 milióna ľudí. V prípade, že by letisko chcelo viac, vyžiadalo by si to ďalšie stavebné úpravy. "Aj keď máme nový terminál, masívny nárast cestujúcich zatiaľ nie je možný," uviedol Trhlík pre TASR.
Hlavným problémom je priepustnosť letiska na bezpečnostných kontrolách, ktoré musí povinne robiť. Tá je v súčasnosti 750 cestujúcich za hodinu. To znamená, že letisko dokáže maximálne vybaviť 10 lietadiel za hodinu. Pritom kapacita dráhy je taká, že dokáže za hodinu vybaviť 45 lietadiel.
"Musíme zladiť dráhovú kapacitu s priepustnosťou letiska," skonštatoval Trhlík. Pri odhadovanej kapacite päť miliónov cestujúcich sa počítalo s rovnomerným rozmiestnením počtu pasažierov v priebehu 24 hodín. Na letisku však treba zohľadniť takzvané rušné hodiny, kedy prilieta a odlieta viac lietadiel. Práve tie sú kľúčové pre jeho priepustnosť, pretože potom zase prídu pokojnejšie hodiny.
Podľa generálneho riaditeľa by sa dali potrebné stavebné úpravy na zvýšenie priepustnosti na bezpečnostných kontrolách zrealizovať aj v súčasných priestoroch. "Našou snahou je, aby sme kapacitu zdvojnásobili, aby sme boli schopní vybaviť 1500 cestujúcich za hodinu," opísal Trhlík. Situáciu však podľa jeho slov skomplikujú aj nové bezpečnostné opatrenia súvisiace s prepravou tekutín, ktoré vstúpia do platnosti v januári 2014.
Letisko ukončilo druhú etapu dostavby nových terminálov v lete minulého roku. Projekt sa financoval sčasti z verejných zdrojov a tiež zo zdrojov letiska a jeho úverov. Rozhodnutie vlády postaviť terminál s takouto kapacitou prišlo v období, keď letisko ročne vybavovalo približne dva milióny cestujúcich. Následne nastala kríza a od roku 2009 počty cestujúcich klesali. Za minulý rok prešlo jeho bránami celkovo 1,4 milióna ľudí, čo predstavovalo pokles o približne 11 % oproti predošlému roku. Tohtoročné odhady hovoria, že letisko by mohlo vybaviť približne rovnaký počet ľudí ako vlani.