Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 30. apríl 2024Meniny má Anastázia
< sekcia Ekonomika

Malé pivovary začali boj s veľkými, Pivobrana spúšťa slepý test piva

Predseda Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska Ľubomír Vančo Foto: TASR/Štefan Puškáš
Foto: TASR/AP

Na Slovensku funguje približne 20 malých pivovarov a jeden priemyselný.

Bratislava 6. septembra (TASR) - Malé pivovary začali boj s veľkými výrobcami, spúšťajú pivný test. Hnutie Pivobrana založené Asociáciou malých nezávislých pivovarov Slovenska (AMNPS) zorganizuje v priebehu septembra tri verejné slepé testy v Košiciach, Bratislave a Pezinku, ktoré koncom mesiaca vyhodnotí.

Hnutie vyzvalo na súboj jedného z dvoch veľkých hráčov na trhu spoločnosť Heineken, ktorej ponúklo aj kooperáciu pri dohľade nad súťažou, na čo firma zatiaľ nereagovala. Práve pre Heineken sa rozhodlo pre jeho útok na výrobcu piva Urpiner. Tento priemyselný pivovar totiž po získaní viacerých ocenení spustil kampaň s názvom "Viete, ktoré pivo je svetové?".

Práve toto napadol Heineken, ktorý má zaregistrovanú značku Zlatý Bažant svetové pivo a tak upozornil Urpiner na závažné porušovanie ich práv. Urpiner však takéto napadnutie odmietol. "Možná zámena s ich produktom by pre nás nebola prínosom, ale skôr negatívom," odkázal na dnešnej tlačovej konferencii predseda asociácie Ľubomír Vančo.

Foto: Ilustračné foto:TASR/Pavol Ďurčo
Objasnil, že praktiky dvoch veľkých hráčov, ktoré ovládajú 95 % trhu, považujú malé pivovary za agresívne a neférové. "Vyslovene exkluzívne obmedzujú predaj len na svoje značky. Predaj iných zakazujú v zmluve pod hrozbou pokuty," dodal s tým že k tomu dochádza v prípadoch, kedy výrobca piva podporuje prevádzku dáždnikmi či výčapným pultom. Zákazník sa tak stáva rukojemníkom dohody prevádzky s pivovarom.

Na Slovensku funguje približne 20 malých pivovarov a jeden priemyselný. Vančo situáciu porovnal so susednou Českou republikou, kde popri veľkých hráčoch funguje 60 priemyselných a 130 malých pivovarov. Dôvodom je podľa neho aj diferenciácia spotrebnej dane. "Malé rodinné reštauračné pivovary majú až o 50 % zníženú základnú sadzbu spotrebnej dane," upozornil.

Tu bude player


Heineken oficiálnu pozvánku do slepého testu nedostal, zúčastňuje sa na inom

Spoločnosť Heineken Slovensko nedostala žiadnu oficiálnu informáciu o zorganizovaní slepého testu, ktorý ide organizovať hnutie Pivobrane založené Asociáciou malých nezávislých pivovarov Slovenska (AMNPS). Ako vysvetľuje spoločnosť, jej značky sa zúčastňujú na súťaži Slovenská pivná korunka.

Heineken túto súťaž označuje za jedinú odbornú pivnú degustačnú súťaž na Slovensku, organizuje ju Slovenské združenie výrobcov piva a spoluorganizátormi sú Štátny veterinárny a potravinový ústav SR a Fakulta chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity. "Do súťaže sa môže prihlásiť ktorýkoľvek pivovar," odkazuje firma, ktorá získala prvé priečky v kategórii svetlého aj tmavého piva.