Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Ekonomika

Marinič: WAY INDUSTRIES nie je žiadna garáž

Na snímke WAY Industries. Foto: TASR - Jozef Poliak

Krupinských strojárov si paradoxne viac vážia v zahraničí ako na domácom Slovensku. Hovorí generálny riaditeľ WAY INDUSTRIES Jozef Marinič.

Krupinských strojárov si paradoxne viac vážia v zahraničí ako na domácom Slovensku. Pre Irak by sme mali v blízkej budúcnosti modernizovať odmínovače, o ich policajnú verziu sa dokonca zaujímajú americké policajné okrsky. Pri dodávkach armádnych vozidiel 8x8 a 4x4 cítiť silný tlak zahraničných konkurentov v snahe vyfaulovať domáce fabriky. Za veľmi aktívnej asistencii niektorých médií a analytikov. Hovorí generálny riaditeľ WAY INDUSTRIES Jozef Marinič.

V médiách sa spoločnosť WAY INDUSTRIES spomínala v súvislosti s dodávkami vozidiel 8x8 a 4x4 pre slovenskú armádu. Môžete potvrdiť záujem Vášho podniku o tento projekt?
- Ťažko by sme vysvetľovali našim zamestnancom, že sme sa ako manažment o účasť v taktomto projekte nepokúsli. Sme firmou s medzinárodnou reputáciou, technicky a technologicky zdatnou, máme šikovných ľudí a reálne výrobné kapacity. Nie sme žiadna garáž. Firma má viac ako 50 ročné skúsenosti v strojárstve, vo vývoji vlastných produktov a s opravou existujúcej techniky pre zahraničné armády. Čiže záujem o každý projekt, ktorého riešenie dokážeme úspešne naplniť, je prirodzený.

Má slovenské strojárstvo dostatočné know-how a kapacity na vývoj nového slovenského riešenia?
-Samozrejme. Domáce firmy majú dlhoročnú tradíciu a ponechali si aj zodpovedajúce výrobno-technické zázemie. Dokonca niektoré z týchto firiem vlastní samotný štát. Slovensko má kvalitné veže, hlavne, muničný program, obrábacie a opracovávacie kapacity. Je tu priestor pre zdatných slovenských sústružníkov, lakírnikov, zváračov, ale aj technológov a vývojárov. Histéria istej časti médií a nemenované informačné zdroje mi navodzujú dojem silného tlaku zbrojárskych firiem zo zahraničia. Bolo by od nezávislých analytikov voči verejnosti korektné, aby zverejnili svoje konzultačné zmluvy a sumy za tieto konzultácie. Zrejme už poznajú víťazov, ktorí by mali vzísť z nimi presadzovaných akože súťaží.

Máte konkrétne indície?
- Veď indície sú čierne na bielom. Len verejnosti sú podsúvané tendenčné a jednostranné informácie. Novinár očierňujúci našu firmu už v roku 2011 písal, že sa chystá megatender na obrnené vozidlá a že horúcim favoritom na víťaza je bristká firma. Zahraničné zbrojárske firmy tu veselo sponzorujú nezávislé medzinárodné konferencie a lobistické združenia. Médiá a analytici nemajú žiadnu zodpovednosť voči slovenskému priemyslu a ich zamestnancom, len voči politicko-ekonomickým záujmom svojich majiteľov a súkromným vreckám.

Niektorými médiami kolovali dohady o majetkovom pozadí Vašej fabriky. Kto za ňou teda stojí?
- Budem hovoriť za seba. Začiatkom roka som začal pôsobiť v podniku WAY INDUSTRIES ako generálny riaditeľ. Ako strojár som sa zoznámil s výkresmi, výrobou, technologickými linkami, s výbornými ľuďmi a váženými obchodnými partnermi. Podniku ako manažér verím a preto som sa rozhodol do neho majetkovo vstúpiť. Nadobudol som balík 66 % akcií, konkrétne od dvoch zahraničných a jednej domácej právnickej osoby a jednej domácej fyzickej osoby. Históriu a rozpracované obchodné prípady som prirodzene konzultoval aj s viacerými predchádzajúcimi manažérmi nominovanými bývalými akcionármi. Čo sa týka partnera, pán doktor Foltán sa stal technicky konečným vlastníkom len na veľmi krátky čas v období prechodu vlastníctva firmy na manažérov.

Predseda SaS Richard Sulík spochybnil na sociálnej sieti Vašu odbornosť a označil Vás za bieleho koňa. Čo si o tom myslíte?
- Úroveň slovenskej politiky klesá do suterénu, preto aj v našom krupinskom regióne bodujú extrémisti. Dôvodom toho sú aj podobné vyhlásenia. Pracujúci občan nie je hlúpy a aj vyjadrenia Vami spomínanej osoby si vyhodnotí sám. Nemám dôvod sa obhajovať. Pôsobil som v zbrojárskom hodlingu DMD a tiež ako výrobný a generálny riaditeľ strojárskej spoločnosti Vihorlat Snina. V čase najväčšej slávy sme mali viac ako 6000 zamestnancov a dávali sme prácu ľuďom v Snine, Michalovciach, Sobranciach a Medzilaborciach. Mali sme jedny z najlepších lisovacích kapacít na Slovensku. Ja nie som žiadna nula.

Vo svojom výrobnom portfóliu máte svetoznámu Boženu. Ako je možné, že sa v zahraničí presadila viac ako v domácej armáde?
- Som smutný a zároveň ma teší, že našu firmu si viac vážia zahraniční odberatelia ako domáca politická reprezentácia. Naši zamestnanci to tiež citlivo vnímajú. Som rád, že Božena uspela v takých operáciách ako je KFOR, Irak alebo Afganistan. Pomohli sme v mierotvornom procese na Srí Lanke po tamylských tigroch a civilistom v Nigérii pred Boko Haram. V Nigérii sme uzatvorili opčný kontrakt 5+5 kusov, ďalší opčný obchod sme nedávno úspešne realizovali s Indonéziou. Už dnes máme avízo z Iraku na modernizáciu našich Božien4.

Na výstave IDEB ste predstavili aj policajnú verziu Boženy. Nedávno sa na mnohých sociálnych sieťach objavil jej úspešný profil...
- Svetovými médiami prebehla úspešná kampaň na tento produkt. Je to pre nás zaujímavý trhový segment. Prvé dva kusy máme dohodnuté do Ázie a do Afriky. Evidujeme mnoho dopytov, dokonca od policajných okrskov v USA. Opätovne však nie od domácich bezpečnostných zložiek.

Vo svojom portfóliu mala WAY INDUSTRIES aj šmykom riadené nakladače. Podieľali ste sa na viacerých modernizačných procesoch pre zahraničné ozbrojené sily. Pripravujete v tomto smere nejaké inovácie?
- Náš nakladač Locust je trhovým lídrom vo svojej kategórii na Slovensku a čísla dva v Českej republike. Lokálnym zákazníkom vieme poskytnúť záručný servis a dodávky náhradných dielov v čase. S predstaviteľmi Združenia miest a obcí Slovenska sme už dávnejšie komunikovali našu kampaň „nakladač do vašej obce“ ako pomoc nielen pri pohromách, ale aj klasickom odpratávaní prekážok, či snehu. Pripravujeme inovovanú verziu Božena 5+ s novými prídavnými zariadeniami.

Spomínali ste, že renomé spoločnosti WAY INDUSTRIES vytvorilo najmä jej pôsobenie v medzinárodných operáciách. Nepodkopáva súčasná mediálna hystéria kredibilitu firmy?
- V zahraničí nie. Naše meno je tam silné. Naše výrobky sú kvalitné a známe takmer na každom kontinente. Doma sa budeme musieť s cielenou, očierňujúcou kampaňou vyrovnať. Možno aj súdnou cestou.