Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Modernizácia trate po Žilinu by mala byť hotová do konca roku 2018

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Lukáš Grinaj

Konkrétne ide o úsek z Považskej Teplej po Púchov a z Dolného Hričova po Žilinu.

Bratislava 19. februára (TASR) - Modernizácia železničnej trate z Bratislavy po Žilinu by sa mala dokončiť do konca roku 2018. Predpokladá to ministerstvo dopravy, podľa ktorého nie sú na tejto trase zmodernizované už len dva úseky.

Konkrétne ide o úsek z Považskej Teplej po Púchov a z Dolného Hričova po Žilinu. "Z hľadiska časovej úspory prinesie modernizácia úseku Bratislava – Žilina skrátenie cesty o 30 minút po kompletnej modernizácii celého 200-kilometrového úseku," priblížil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Samotný uzol Žilina by sa mal podľa rezortu modernizovať v rokoch 2018 až 2020. Modernizácia trate má zvýšiť rýchlosť vlakov, zabezpečiť prístup imobilných ľudí k službám verejnej osobnej dopravy, či zaviesť informačné systémy pre cestujúcich. "Z európskych fondov máme na modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry vyčlenených 1,5 miliardy eur," dodal minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).

Čo sa týka nasledujúcej trate zo Žiliny po Košice, tu si podľa rezortu dopravy vyžiadala Európska komisia novú štúdiu realizovateľnosti. "Dôvodom bolo, že pôvodný návrh modernizácie tejto trate bol urobený maximalisticky, rátal s výstavbou viacerých neadekvátne dlhých tunelov, ktorými sa navyše nedosiahla dostatočná časová úspora," vysvetlil Kóňa. Brusel preto požadoval zhodnotenie alternatívnych riešení.

Nová štúdia z decembra 2015 tak posúdila viaceré varianty líšiace sa najmä rýchlosťou a trasovaním. "Po komplexnom posúdení bola vybraná alternatíva, ktorá počíta na celom úseku s priemernou rýchlosťou 136 až 141 kilometrov za hodinu," dodal Kóňa. Čas prepravy z Košíc do Žiliny sa tak má skrátiť o 40 minút.

Podľa ministerstva sa zachovajú prakticky všetky významnejšie stanice v pôvodných miestach. Jedinou stanicou so zmenou miesta bude Liptovský Mikuláš. Splniť sa majú aj ďalšie modernizačné kritériá týkajúce sa odstránenia úrovňových priecestí, ochrany obyvateľov pred hlukom či zachovania migračných trás zvierat. "Odhadovaná cena čisto stavebnej časti celého úseku Žilina – Košice s dĺžkou vyše 240 kilometrov je 2,5 až 2,8 miliardy eur," priblížil Kóňa. Cena za kilometer sa však výrazne odlišuje podľa náročnosti úsekov.

Bez ďalšieho doprojektovania by sa tak mali s pomocou európskych peňazí v najbližších rokoch modernizovať úseky Paludza – Liptovský Hrádok a Lučivná – Poprad Tatry. Cestujúci tak musia byť podľa ministerstva trpezliví aj v najbližších rokoch. Trať totiž čakajú nemalé výluky.